Összesen 6500 ügyfél mintegy 9,8 milliárd forint értékű vagyona fagyott be a Jógazda Szövetkezeti Takarékpénztárnál – jelentette be tegnap Fekete-Győr András, az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) ügyvezető igazgatója. Az alap kedden megkezdte az ügyfelek kártalanítását, ezt húsz munkanapon belül, tehát legkésőbb január 31-ig be kell fejeznie.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete hétfőn vonta vissza a hitelintézet tevékenységi engedélyét és kezdeményezte annak felszámolását. A takarékpénztárnak kilenc fiókja van, ebből hat Abaújban – Gönc, Telkibánya, Encs, Novajidrány, Hidasnémeti, Abaújvár –, egy-egy pedig Tiszaújvárosban, Kecskeméten és Budapesten.
A takarékpénztár ügyfeleit már a 2011. január 1-jén életbe lépett, maximum 100 ezer eurónak megfelelő összegű biztosítás illeti meg, ez – a tevékenységi engedély viszszavonásának napján, azaz 2011. január 3-án érvényes MNB-devizaárfolyam alapján – személyenként 27 885 000 forintot jelent. A hitelintézetnél elhelyezett betétek 80 százalékának összege nem éri el az egymillió forintot, a 100 ezer euró feletti összegű betétek száma pedig elenyésző.
Ugyanakkor több önkormányzat pénze is befagyott a takarékpénztárnál. Ez azért gond, mert az ő betéteik nem biztosítottak, akárcsak a pénzügyi intézményekéi és a szóban forgó hitelintézet vezető tisztviselőinek, 5 százalék feletti tulajdonosainak, valamint a velük közös háztartásban élő közeli hozzátartozóknak a betétei sem. Fekete-Győr András úgy tudja, az érintett önkormányzatok valamilyen segítséget kapnak majd a folyamatos működés biztosításához, annak részleteiről azonban nem volt információja.
A takarékpénztár magánszemély ügyfelei kérhetik, hogy a kártalanítást egy másik, Magyarországon működő hitelintézetnél vezetett bankszámlára utalják át. Ezt január 10-i fiókzárásig lehet megtenni a takarékpénztárnak abban a fiókjában, amelynek az ügyfele volt. Ha ez a határidőig nem történik meg, akkor az ügyfélnek nem kell fiókba mennie, mivel az OBA a takarékpénztárnál lévő ügyféladatok alapján postán küldi ki az elszámolást.
Ilyenkor egymillió forintig az OBA postai utalvánnyal kártalanít, az e feletti összeg felvételé-hez pedig Betétbiztosítási kártyát küld, amelyet az OTP Bank fiókjaiban, pénzkiadó automatáinál és a postafiókokban lehet ingyenesen használni. A Betétbiztosítási kártyákat postai úton, a kártalanítási tájékoztató levelet és a PIN kódot tartalmazó levél kézbesítését követően küldi meg. A betétesek a kártyát tartalmazó levélben a kártyahasználathoz szükséges valamennyi információt megtalálják.
Az egyéni vállalkozóknak, gazdasági társaságoknak, a jogi személyeknek és más szervezeteknek kizárólag átutalással teljesíti a kártalanítást az alap. Ezért nekik mindenképpen be kell jelenteniük a másik hitelintézetnél vezetett bankszámla számát, ennek azonban esetükben nincs határideje.
Ha valakinek változott a neve vagy a lakcíme, be kell jelentenie a takarékpénztárnál, a kifizetés ugyanis a pénzintézetnél nyilvántartott adatok alapján történik. Az adatok, illetve a számlaszám bejelentéséhez használható bejelentőlapmintákat az OBA már kiküldte a fiókokba.
Megtriplázott védelmi díj
Az OBA vagyona jelenleg 90,5 milliárd forintot tesz ki, ez a biztosított betétek mintegy egy százaléka. Egy európai uniós direktíva értelmében azonban 2020-ra az Európai Unió tagállamaiban az összes betét 1,5 százalékára kell emelni a fedezet arányát. Ennek megfelelően a tavalyi 0,2 ezrelékről az idén 0,6 ezrelékre növelte az OBA a hitelintézetek által a betétállományok után fizetendő díjat.
Valószínűsíthető, hogy őket is a többi ügyféllel azonos módon az OBA kártalanítja, majd az állam költségvetési forrásból megtéríti az összeget azt alapnak.
Valószínűsíthető, hogy őket is a többi ügyféllel azonos módon az OBA kártalanítja, majd az állam költségvetési forrásból megtéríti az összeget azt alapnak. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.