BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem okoz gondokat a baleseti adó

Az ügyfelek közül sokan értetlenkednek, a többségük azonban a sajtóból vagy máshonnan már hallott a baleseti adóról. Hogy be is fizetik-e a közterhet, csak néhány hét múlva derül ki, de aki elblicceli az adót, nagyon rosszul járhat.

Bár a baleseti adó megszavazása idején azzal riogatták a biztosítókat és az ügyfeleket, hogy számos fennakadás jelentkezhet majd a közteher beszedése során, úgy tűnik, a gyakorlatban még sincsenek komoly problémák ezzel. A baleseti adó mértéke a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díj 30 százaléka, de maximum napi 83 forint. A közterhet a biztosítóknak a biztosítási díjjal együtt kell beszedniük, és úgy tűnik, a hazai biztosítók hasonló módszert választottak erre.

„A tagbiztosítók tájékoztatása szerint a cégek egy csekket küldenek ki az ügyfeleiknek, amelyen az aktuális kgfb-díjrészlet és a baleseti adó összege szerepel. A kísérőlevélben történik meg a díj részletezése, ebből egyértelműen kiderül, hogy az öszszeg mekkora része a díj s mekkora az adó” – közölte lapunkkal a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz). Ez az út persze csak akkor járható, ha az ügyfél az idei évre vonatkozóan még nem fizetett be kgfb-díjat. Az autósok mintegy kétötödének viszont már nem január 1-jén fordul a biztosítási szerződése, és közülük sokan már rendezték az idei év egy részére a számlát. Az ő esetükben arányosan, a 2012. január 1-jétől esedékes biztosítási díj után kell az adót leróni, ők külön értesítést és csekket kapnak erről a biztosítójuktól.

Az ügyfélszolgálatok egyelőre bírják a terhelést a cégeknél. „Növekedett a leterheltség, de az átalakított telefonos ügyfélszolgálat jelentős terhet vesz le a központ válláról azzal, hogy automatikusan részletes tájékoztatást ad az ügyfeleknek, és lehetővé tette az elektronikus csekk igénylését is az ügyfélkiszolgálás gyorsításának érdekében” – magyarázza Tóth Sándor, a Köbe ügyvezetője. A Groupama Garanciánál is jelentős számban érdeklődnek az ügyfelek a baleseti adóval kapcsolatban, de ezeket a megkereséseket tudják kezelni. A Signalnál is sokan tudakozódtak az adónemről, az év első napjaiban például többen megkérdezték, kell-e annak is fizetni, aki nem okozott balesetet.

A biztosítók szerint egyébként az ügyfelek eléggé tájékozottak már az adóval kapcsolatban, kevesen vannak, akik a sajtóból vagy valahonnan máshonnan ne értesültek volna a fizetési kötelezettségről. „Egyelőre az a tapasztalat, hogy megértették, ezért nincs roham. A fizetési hajlandóság azonban csak egy-két héten belül derül ki” – mondja Papp Lászlóné, az Aegon Magyarország gépjármű-biztosítási üzletágának igazgatója. Aki nem fizeti meg a közterhet, viszont rosszul járhat.

A biztosítók a beérkezett pénzből először ugyanis az adót kötelesek rendezni, és csak ezután jön a kgfb-díj. Ha pedig utóbbiban elmaradást tapasztalnak, az ügyfél könnyen díjhátralékossá válhat, és elveszítheti a fedezettségét. Ha ez bekövetkezik, fedezetlenségi díjat szedhet be tőle a biztosító, amelynek összege egy személygépkocsinál 270–560 forint között van naponta, a baleseti adó pedig ilyenkor már limit nélkül 30 százalék, tehát naponta akár 168 forint is lehet.

Világgazdaság - Herman Bernadett-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.