BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább pang a gépjárműhitel-piac

Továbbra is nagyon kevés gépjárműhitelt tudnak folyósítani a magyarországi bankok. A kereslet és a kínálat korlátai mellett a lízing térnyerése is akadályozza a piac fellendülését.

Mindössze 1,29 milliárd forint új gépjárműhitelt helyeztek ki januárban a magyar bankok a háztartásoknak – derül ki az MNB adataiból. Tavaly egész évben 19,6 milliárd forint gépjárműhitelt folyósítottak, ami havi átlagban 1,6 milliárdos finanszírozást jelent. Három évvel korábban, 2008-ban még 85 milliárd forint felett volt csak a svájci frankban nyújtott gépjárműhitelek összege.

A kihelyezések komoly viszszaesése egyelőre nem látszik a teljes hitelállományon. Annak ingadozásai ugyanis szinte teljes egészében a forint árfolyamának mozgását tükrözik. A lakossági gépjárműhitelek mintegy 80 százalékát ugyanis még mindig svájci frankban könyvelik, és a deviza árfolyama tavaly csaknem 15 százalékkal emelkedett, ez pedig a hitelállomány legalább 12 százalékos felértékelődését okozta. Az állomány januári visszaesését viszont a forint frankkal szembeni erősödése magyarázza.

A járműhitelek piacának pangásához több tényező is hozzájárult. A növekvő munkanélküliség és a csökkenő reálkeresetek az átlagosnál is jobban mérséklik a járműhitelek iránti keresletet. A gépkocsivásárlás ugyanis azon kiadások közé tartozik, amelyet elsőként halaszt el egy mind nehezebb pénzügyi helyzetben lévő háztartás. Ráadásul a korlátozottabbá vált források, illetve a romló portfóliók miatt a piaci szereplők aktivitása is jelentősen csökkent.

Korlátozást jelent a körültekintő lakossági hitelezésről szóló, tavalyelőtt hatályba léptetett kormányrendelet is. A szerint ugyanis forintalapú hitelszerződésnél legalább 25, pénzügyi lízingnél 20 százalék önerő szükséges az adósjelölt részéről, devizaalapú konstrukcióknál pedig sokkal magasabb a limit. Emellett a futamidőt is 84 hónapban maximálta a jogszabály, holott korábban akár 10 éves konstrukciók is elérhetők voltak.
A gépjárműhitelek visszaeséséhez vezetett a lízing térnyerése is.

A Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2008-ig a járműfinanszírozás több mint 80 százalékát a hitelezés adata, miközben a lízing 20 százaléknál kisebb szerephez jutott. Azóta viszont folyamatosan nő a lízingben történő finanszírozások aránya. Tavalyelőtt év közepén érte el a lízing aránya az 50 százalékot a gépjármű-finanszírozásban, tavaly pedig már 60 százalék felettire bővült, így a hitelezés szerepe 40 százalék alatti szintre szorult vissza.

Az üzletág kilátásai továbbra sem kedvezők. Az általános forgalmi adó növelése és az ágazati különadók bevezetése az árak emelkedését, személyi jövedelemadó szabályainak módosítása a reálbérek csökkenését, a egészségügyi rendszerben és a közlekedésben alkalmazott megszorítások pedig a háztartások kiadásainak növekedését okozhatja. Ezért várhatóan egyre kevesebben vesznek hitelből járműveket. Emellett a bankok hitelezési képessége és hajlandósága is csökken. Az előző év végén drágábbá és nehezebbé vált a forrásszerzés a magyar hitelintézetek számára. A jegybank legfrissebb, januári hitelezési felmérése szerint várhatóan a hitelek feltételeinek további szigorításával reagálnak majd a bankok a gazdasági kilátások romlására.

Világgazdaság-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.