BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A bankokra jön a legtöbb ügyfélpanasz

Bő nyolc százalékkal nőtt a pénzügyi felügyelethez benyújtott fogyasztói kérelmek száma a negyedik negyedévben.

Az elmúlt év utolsó három hónapjában összesen 1750 fogyasztói kérelem érkezett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF), amely 8,7 százalékkal több a megelőző negyedévinél. A panaszok legnagyobb része – ezúttal 70 százaléka – változatlanul a pénzpiaci területen működő szolgáltatókkal összefüggésben érkezett, ezen belül több mint 900 megkeresés kapcsolódott bankokhoz.

A valamivel több mint négyszáz biztosítási ügyfélpanasz közel egynegyedét jelentette a tortának, míg a pénztári és tőkepiaci szektor részesedése az év utolsó szakaszában elenyészőnek volt mondható.

Éves összehasonlításban jóval kedvezőbbnek tűnik a kép: 2011 utolsó negyedévében még 2851 ügyfélkérelmet regisztrált a PSZÁF, ehhez képest a tavalyi szám 38 százalékos visszaesést jelez. Ebben viszont jelentős szerepet játszott, hogy a pénztári szektorra jutó panaszok száma egy év alatt a töredékére esett vissza a magánnyugdíjpénztárak megszűnésével összefüggő megkeresések eltűnésével összefüggésben, illetve a kedvezményes végtörlesztés is időszakos kilengést okozott a panaszok számánál.

2012 utolsó negyedévében a pénz- és tőkepiaci kérelmek mintegy háromnegyede a hitelezéssel volt kapcsolatos. A jelentősebb részarányt képviselő szolgáltatástípusok közül a jelzálogalapú devizahitelek 2011-2012 fordulóján tapasztalt kiugró növekedését 2012 során jelentős visszaesés követte, majd az utolsó negyedévben az adatok ismét emelkedést mutattak. Figyelemre méltó viszont, hogy a devizaalapú személyi kölcsönökkel kapcsolatos beadványok száma és aránya jelentősen emelkedett.

A biztosítási piacon a legjelentősebb – 31,1 százalékos – részarányt képviselő kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokkal kapcsolatos kérelmeknél a bázishoz viszonyítva több mint 20 százalékos volt az emelkedés. A kérelemtípusok szerinti csoportosítás szerint a kárügyintézés elhúzódásával kapcsolatos kérelmek száma nőtt jelentősen.

Elsősorban a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása, a panaszkezelési határidő be nem tartása, és az életbiztosítási szerződések megkötését követően a szerződés létrejöttéről történő tájékoztatás elmulasztása miatt történtek fogyasztóvédelmi intézkedések.

Lassan nő az árfolyamgát

A felügyelet friss adatai szerint december végére 102 ezren léptek be az árfolyamgát új rendszerébe. Ez azt jelenti, hogy az előző hónap óta kevesebb mint 11 ezerrel nőtt a gyűjtőszámla-hitelesek száma. Decemberben 14 519 új gyűjtőszámlahitel-szerződést kötöttek, ezzel a megkötött árfolyamgát-szerződések kumulált darabszáma már meghaladta a 120 ezret. Mivel a lehetséges igénybe vevők teljes köre a felügyelet adatai szerint 2012. év végén hozzávetőlegesen 456 ezer fő volt, íaz érintettek 26 százaléka lépett be a konstrukcióba tavaly év végéig.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.