A vásárlás mellett a fenntartás költségei is jelentősebb pénzügyi tervezést igényelnek a legtöbbektől, így az autótulajdonosok tizede hajlandó lenne kölcsönt felvenni, mintsem egy nagyobb összeggel terhelje a családi kasszát.
Az autótulajdonosok fele teljes mértékben önerőből vásárolta gépkocsiját. Ha gyűjtögetés helyett mégis kölcsönhöz folyamodnak, jellemzően új jármű miatt teszik ezt: az autót újonnan vásárlók 70, a használt állapotú járművet vásárlónak pedig csupán 39 százaléka vett igénybe külső pénzügyi segítséget. Az autótulajdonosok negyede deviza alapú, 11 százalék forint alapú gépjárműhitelt, személyi kölcsönt pedig alig 4 százalék választott erre a célra. Ezen a képen azonban valószínűleg jelentősen változtatni fognak a március közepén hatályba lépő Ptk-módosítások következtében az autóhitelezés korábbi gyakorlatában beálló változások.
Bár az autóvásárláshoz igénybevett pénzügyi segítség egyre elfogadottabb - a válaszadók 27 százaléka elfogadható és felelősségteljes döntésnek tartja, ha valaki ilyen céllal fordul pénzintézethez -, a magyarok alig 15 százaléka tervez autóvásárlást 3 éven belül. Nem meglepő ez azonban, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt 3 évben sem szerepelt előkelő helyen a gépjárművásárlás a magyarok prioritási listáján: 2010 óta a 18 és 69 év közöttiek mindössze 34 %-a ruházott be autóra. A vásárlást egyáltalán fontolgatók háromnegyede inkább használt autót választana, mégis mindössze 41 százalék érzi úgy, hogy leendő járműve teljes összegét ki tudja majd fizetni a vásárláskor, 36 százalék pedig egyelőre nem tudja, milyen mértékű önerőt tud majd vállalni. Ez alapján tehát a leendő autótulajdonosok inkább szorítanának a nadrágszíjon: nagyobb eséllyel használt autót választanának, és óvatosabban vennének igénybe pénzintézeti segítséget a vásárláshoz. Amennyiben mégis kölcsönért folyamodnának, a forint alapú hitelt részesítenék előnyben, jellemzően másfél millió forint körüli összegig. Szabad felhasználású kölcsönt autóvásárlási céllal megközelítőleg minden tízedik érintett venne fontolóra.
Az autóvásárlással kapcsolatos költségek mellett azok fenntartása is komolyabb anyagi tervezést igényel a legtöbbektől. Bár az autótulajdonosok negyede rendszeresen átnézeti a járművét, ötödük csak akkor viszi szervizbe az autót, ha valamilyen rendellenességet tapasztal. A kisebb hibák orvoslására és karbantartásra átlagosan 80 ezer forintot fordítunk évente, viszont egy váratlan, 100 ezer forintos javítási költséget meghaladó szerviz a lakosság felének már kifejezetten gondot okozna. Ennek ellenére az autótulajok mindössze 9 százaléka fontolná meg, hogy az autó karbantartására, javíttatására kölcsönt vegyen fel, noha elméletben nem tartjuk feltétlenül megfontolatlan döntésnek az erre a célra felhasznált kölcsönöket: az autójavíttatásra felvett hitelt 12 százalék teljes mértékben vagy inkább elfogadhatónak tartja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.