BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az MNB nem avatkozna be a frankárfolyam-változás ellenére sem

Az MNB-hez eddig beérkezett adatok alapján rövid távon nincs szükség jegybanki intézkedésre a hazai befektetési piacon a svájci frank múlt heti hirtelen árfolyamváltozása nyomán. A jelentős veszteséget szenvedett ügyfelek és piaci szereplők száma csekély - írja a jegybank.

A Magyar Nemzeti Bank a svájci jegybank döntését követően már a múlt héten adatokat kért be a hazai felügyelt befektetési vállalkozásoktól és befektetési alapkezelőktől arról, hogy az árfolyamváltozás miképp hatott a devizakereskedelemmel foglalkozó ügyfeleikre és a befektetési alapokra. Bár az adatfeldolgozás folyamatban van, az MNB szerint már megállapítható, hogy a hazai befektetési vállalkozások döntő részének ügyfélköre csak mérsékelten vagy egyáltalán nem érintett a probléma kapcsán.

Az ügyleteken elszenvedett ügyfélveszteségek mértéke az eddig beérkezett adatok alapján az MNB által felügyelt befektetési vállalkozásoknál meghaladta a 10 milliárd forintot, melynek döntő hányadát néhány száz befektető szenvedte el. A piaci változásnak jobban kitett befektetési vállalkozásokkal az MNB folyamatos kapcsolatot tart. Ez alapján a jegybank rövid távon nem lát intézkedésre okot adó körülményt.

Noha a hirtelen árfolyamváltozások a befektetési piac számos ágát érintették itthon, a jelentősebb veszteséget szenvedett ügyfelek és piaci szolgáltatók száma összességében csekély. A befektetési alapkezelők piacán az alapok alig 2 százalékát befolyásolták jelentősebben a piaci zavarok. 2015. január 15-án összesen 10 darab befektetési alap szenvedett el 5 százalékot meghaladó mértékű nettó eszközérték csökkenést 24 milliárd forint értékben, melyek mindegyike abszolút hozamú alap kategóriába tartozik. A legnagyobb nettó eszközérték csökkenés mértéke 18,83 százalék volt. E 10 alap veszteségének mértéke a teljes hazai befektetési alap szektorban kezelt vagyon mintegy 0,5 százalékát teszi csak ki.

A jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjához egyelőre kis számban érkeztek fogyasztói megkeresések a téma kapcsán. Az érintett befektetési vállalkozások ügyfelei megkereséseikben azt kifogásolják, hogy a korábban adott stop-loss – vagyis egy előre megadott szinten az ügyletet záró, s így a további tőkevesztést megakadályozó – megbízásaikat szolgáltatójuk nem teljesítette, és nagyobb veszteséggel zárta pozíciójukat. Az MNB minden fogyasztói hatósági megkeresést megvizsgál, s ha szükséges, ezek nyomán fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít.

Az MNB adatai alapján a felügyelt intézményeknél az ügyfélkövetelések fedezete (a forex ügyleteken nyereséget elért ügyfelek összegeinek kifizetésére) maradéktalanul rendelkezésre áll, amelynek folyamatos teljesülésére a jegybank kiemelt figyelmet fordít, és azt folyamatosan ellenőrzi - írták.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.