BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kárrendezés olcsóbban

A szervizek jóval többet számláznak a biztosítóknak, mint egy átlagos ügyfélnek. Ebből az extraprofitból csippenthet le az Uniqa új kárrendezési gyakorlata. A piac nagy része megbékélt a módszerükkel, de volt, aki az ombudsmanhoz fordult.

Új kárrendezési gyakorlatot vezetett be az Uniqa Biztosító fél évvel ezelőtt, ami miatt kisebb botrány kerekedett a napokban. A biztosítók a kártérítések kiszámítása során általában különböző kalkulációs rendszerekből (például Audatex, DAT) nézik ki az alkatrészárakat, ebben azonban nem hivatalos vagy hatósági árak szerepelnek, az importőrök bármit beírhatnak – magyarázta Kőszegi Sándor, a biztosító igazgatósági tagja. A piaci ár azonban ennél lényegesen alacsonyabb lehet, a szervizek ugyanis a nem biztosítós ügyfeleknek körülbelül 20-40 százalékkal olcsóbban számlázzák ki ugyanazt az alkatrészt, mint egy biztosítósnak.

Az Uniqa ezért megállapodott öt importőrhöz nem kapcsolódó, független gyári alkatrész-kereskedővel, akik vállalták, hogy legalább 10 százalék engedményt adnak az audatexes árakhoz képest. A szervizeknek nem kötelező tőlük beszerezni az alkatrészeket az uniqás ügyfelek számára, de a biztosító nem fizet nekik többet a független alkatrész-kereskedők díjszabásánál. Ha a szerviz ilyen feltételek mellett nem vállalja a javítást, a biztosító gondoskodik a gépjármű elszállításáról és javíttatásáról. Az Uniqa évente 6 milliárd forintot költ autóalkatrészekre, és a gépjármű-biztosítások piacán körülbelül 10 százalékos a részesedése. A teljes biztosítási szektor 60-70 milliárd forintot fordíthat erre, vagyis 10 százalékos árcsökkentés 6-7 milliárd forintnyi megtakarítást jelenthetne szektor szinten.

Az új gyakorlat a biztosító szerint jó az ügyfélnek: az olcsóbb alkatrész miatt kisebb lehet a cascónál az önrész, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál pedig kisebb az avultatás miatti levonás. A verseny is élénkebb lehet, a díjak is csökkenhetnek. Ha olcsóbb az alkatrész, a gazdasági totálkárok száma is kisebb, amivel a szervizek ugyancsak jól járhatnak, hiszen több autót javíttatnak meg. A biztosító gyakorlata persze csökkentheti a szervizek és az importőrök kettős árszabáson elért extraprofitját, állításuk szerint az elmúlt fél évben 18 ezer káresetből mégis mindössze kétszer fordult elő, hogy emiatt nem vállalták el egy-egy autó javítását.

Az ügy mégis messzire jutott, Székely László ombudsmannál is bepanaszolták a biztosítót, aki úgy találta: sérti a jogbiztonságot a társaság gyakorlata. Az alapjogi biztoshoz beérkező panaszban az állt, hogy az Uniqa, ha javításkor a vele szerződéses kapcsolatban álló forgalmazótól rendelték meg az alkatrészt, akkor a költség 90 százalékát téríti meg a károsultnak, ellenkező esetben azonban csak a 70 százalékát. Az Uniqa viszont állítja: az elszámolás a károsultat egyáltalán nem érinti, kizárólag a szervizekkel történő elszámolásra vonatkozik. Elismerték, hogy előfordult, a szerviz – az előzetes figyelmeztetés ellenére – magasabb áron számlázott, és az ügyféltől követelte a különbözetet, a biztosító azonban ebben az esetben kártalanította a kliensét.

Ha drága, ellopják

A gyári alkatrészárak elég meredekek. Egy olyan középkategóriás autó, amelynek az ára a szalonban újonnan 4,5 millió forint, a rendszerekben lévő adatok alapján csaknem 25 millió forintba kerülne, ha alkatrészenként vásárolná meg valaki. Hasonló árazási anomáliákat vizsgált nemrég Kínában a versenyhivatal, és arra jutott: az autógyártók jogsértő módon, vertikális monopóliumként működve árazták az alkatrészeket.

Szakértők szerint a gyártók a visszaesett újautó-eladásokat próbálják kompenzálni a magas alkatrészárakkal. Ha azonban túl drágává válnak a gyári alkatrészek, akkor megindulnak az autólopások, és megnő a bontott alkatrészek felhasználása. Az egyik legnépszerűbb hazai autómárkánál is ez volt a helyzet, az importőr ezt felismerve idén januártól 40 százalékkal csökkentette az alkatrészek árát.

Szakértők szerint a gyártók a visszaesett újautó-eladásokat próbálják kompenzálni a magas alkatrészárakkal. Ha azonban túl drágává válnak a gyári alkatrészek, akkor megindulnak az autólopások, és megnő a bontott alkatrészek felhasználása. Az egyik legnépszerűbb hazai autómárkánál is ez volt a helyzet, az importőr ezt felismerve idén januártól 40 százalékkal csökkentette az alkatrészek árát. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.