„A piacon egyértelműen díjemelkedést látunk minden szegmensben, ami logikus reakció a kárgyakoriság 2014-ben tapasztalt emelkedésére” – magyarázza a fő okot Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója. A díjak emelkedése már tavaly elkezdődött, 6-7 százalékkal nőttek az árak az MNB adatai szerint. A biztosítók folyamatosan figyelik egymást, és finomítják a díjaikat 2013 eleje óta, amikortól lehetővé vált az évközbeni tarifahirdetés.
A múlt évben körülbelül 100 alkalommal módosították a biztosítók az árakat, ezek 30 százalékában azonban árcsökkentés is volt – mondta lapunknak Tóth Sándor, a Köbe ügyvezető igazgatója. Az idén viszont a mintegy 30 díjhirdetés közül egy-kettő kivételével mindegyik drágításról szólt.
A Köbénél arra számítanak, hogy egész évben megmarad ez a tendencia, és folyamatosan nőni fognak a díjak, így az idén öt év után ismét elérheti a 100 milliárd forintos lélektani határt is a kgfb-díjbevétel a piacon.
Az áremelkedésnek a növekvő gépjárműhasználat mellett más okai is vannak. 2013-ra belátták a piaci szereplők, hogy nem képesek tovább folytatni az árversenyt. A kárhányad abban az évben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint már bőven meghaladta a 80 százalékot, a piaci szereplők többségénél így veszteségessé vált az üzletág. Tavaly emiatt nagyon sokan emelték a díjaikat, főleg a nemzetközi fuvarozásban érdekelt kamionok, pótkocsis vontatók díjai nőttek jelentős mértékben, akár 50 százalékkal is.
Az Union Biztosító az idén januárban emelte a nehéz haszongépjárművek kgfb-díját, a döntésnek stratégiai oka volt: a magasabb díjú, de kárveszélyesebb területek felől a kisebb díjú, ám statisztikailag stabilabb, kiszámíthatóbb kategóriák felé próbálnak elmozdulni.
A csökkenő transzparencia is a tarifák növekedést hozhatja magával. Tarifálni ugyan most is könnyen lehet az internetes portálokon, de egyre kevesebb autós veszi a fáradságot, hogy éljen a lehetőséggel. Az autósok többsége most már nem január 1-jén, hanem év közben vált, amikor nincs kampány, így a médiában kevésbé hívják fel a figyelmüket arra, nézzenek utána, melyik a legkedvezőbb ajánlat. Az év végi kampány is egyre laposabb, ahogy csökken a tétje, a biztosítók és az alkuszok egyre kevesebbet költenek a január 1-jei váltók mozgósítására.
Az évközi átlagos kgfb-díj egyébként lényegesen magasabb, csaknem a kétszerese a január 1-jeinek. A növekedés itt azonban nem kizárólag a tarifák módosulásában keresendő – hívja fel a figyelmet Maják. Az évközi évfordulós autók általában újabbak, és több közöttük az olyan, amelynek üzembentartója alacsonyabb bónuszfokozatú.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.