Ezrével készülnek elbocsátani dolgozóikat a nagy európai bankok, legalábbis az elmúlt napokban sorozatban érkeztek a hírügynökségekhez erről szóló kiszivárogtatások.
A rendre meg nem nevezett forrásokra hivatkozó értesülések szerint a 2008-as válság utáni újabb nagy leépítési hullám mögött most részben az áll, hogy a hitelintézeteknek meg kell felelniük a megszigorított előírásoknak, részben pedig az, hogy az évek óta kirívóan alacsony kamatkörnyezetben nem könnyű profitot csinálni.
Az USA-ban a válság után hamarabb végeztek a tőkeemeléssel és költségcsökkentéssel, mint Európában, ezt a Bloomberg adatai alátámasztják: tavaly a tíz legnagyobb európai banknál egy alkalmazottra átlag 401 382 dollár bevétel jutott, az USA hat legnagyobbjánál viszont 507 380 dollár. A befektetési banki részlegeknél már Európában is nagyszabású leépítéseket, illetve divesztíciókat hajtottak végre (2010 óta nagyjából az érintett állások harmada szűnt meg), a többinél azonban eddig óvatosabb volt a fogyókúra, bár így is százezrek vesztették el állásukat az elmúlt öt évben.
Most a legtöbb hír a legnagyobb német bank, a Deutsche Bank felől jön. Az idén első fél év végén 98 647 főt foglalkoztató csoport hírek szerint októberben jelenti be végleges döntését, de több forrás is úgy tudja, hogy mintegy 8 ezer munkahelyet szüntetnének meg. Ehhez jöhet még a lakossági banki részleg, azaz a Deutsche Postbank áprilisban bejelentett eladása: az ott dolgozó 15 ezer alkalmazott máshová kerülésével és a még bejelentésre váró leépítéssel együtt nagyjából negyedével apadhat le a DB létszáma. A nyolcezres csökkentéselemzői becslés szerint nagyjából 800 millió euró egyszeri költséget jelent majd a DB-nek, de aztán a megtakarítás is elérheti ezt az összeget. Emellett az is valószínű, hogy a német bank lényegében kivonul Oroszországból, ahol most az egyik legnagyobb értékpapír-forgalmazó, több mint ezer alkalmazottal.
A lehetséges nagy elbocsátók között emlegetik – nem először – az UniCreditet is. A mérlegfőösszege alapján a legnagyobb olasz bank állítólag létszáma 7 százalékától, tízezer főtől válna meg, főleg Olaszországban, Németországban és Ausztriában. Odahaza már korábban bejelentettek egy 2700-as karcsúsítást, az nem világos, hogy ez beleértendő-e a tízezerbe (olasz források szerint igen); a 17 országban jelen levő bank egyelőre semmit nem kommentál, de a várhatóan novemberben bejelentendő ötéves stratégiai tervből minden kiderülhet. A számok alapján Ausztria kínálja a legnagyobb költségcsökkentési lehetőséget, ott a költség–bevétel-arány 91 százalék, de még Németországban is 80 százalék, szemben a csoport 61,5 százalékos átlagával.
A banki stratégiai tervek őszi ismertetését aggódva várhatják egyebek közt a londoni Barclays alkalmazottai is: többen felidézték, hogy az 50 országban 130 ezer főt foglalkoztató bank elnök-vezérigazgatója, John McFarlane a múlt héten „kemény döntések“ meghozataláról beszélt egy belső emlékeztetőben. (McFarlane nyáron vette át az operatív irányítást, miután az átszervezés lassúsága miatt kirúgták az addigi vezért, Antony Jenkinst.) A Standard Charterednél egyelőre az ezer szenior banki pozíció negyede foroghat veszélyben, a második legnagyobb svájci bank, a Credit Suisse Group esetében pedig azoknak van félnivalójuk, akik a várhatóan eladási listára kerülő amerikai privátbanki részlegnél dolgoznak.
Gőzerővel javítják a mérlegeket
A világ száz legnagyobb nemzetközileg aktív bankja 2014 végére elérte a Basel III szabályozásban előírt 7 százalékos CET1 tőkemegfelelési mutatót – derül ki a Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS) jelentéséből. Haladás mutatkozik az elvárt 100 százalékos likviditásfedezeti ráta LCR-teljesítésében is: tavaly év végén a világ 200 legnagyobb bankjánál már csak összesen 147 milliárd eurónyi biztonságos eszköz hiányzott ehhez – ebből 70 milliárd négy bankra jutott –, szemben a fél évvel korábbi, 305 milliárdos lyukkal. A vizsgált bankok 85 százaléka már rendben volt az LCR terén, fél évvel korábban csak 77 százalékuk mondhatta ezt el magáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.