Gyenge eredményekkel indult a harmadik negyedéves gyorsjelentési szezon az Egyesült Államokban. Az Alcoa – amelynek negyedéves jelentését tartják a nem hivatalos szezonnyitó riportnak – a várakozásoknál is rosszabb számokat hozott, a részvényenkénti korrigált eredmény mindössze 7 cent volt, alig több mint a fele az elemzők 13 centes várakozásának.
Az 5,6 milliárd dolláros árbevétel még úgy-ahogy megfelelt a prognózisnak, a nettó eredmény 106 millió dollár volt, ebből azonban csupán 44 millió dollár tulajdonítható közvetlenül az Alcoának, ami kevesebb mint a harmada az egy évvel korábbinak, a többi nyereséget más, nem befolyásolható érdekeltségeken érték el.
A bauxit-kitermeléssel és alumíniumfeldolgozással foglalkozó cég eredményét a kínai gazdasági lassulás és ez ennek következtében összecsukló nyersanyagárak rontották le. Az alumínium ára 14 százalékot esett az év eleje óta, jelenleg 1600 dollár alatt van egytonnányi fém a londoni fémtőzsdén.
Az Alcoa részvényei az idén már 28 százalékot estek, pedig a társaság az elmúlt években sokat tett annak érdekében, hogy javuljon a hatékonysága. A költséges kohókapacitását világszerte visszavágta, ehelyett az alumíniumlemezek és alkatrészek előállítását helyezte előtérbe. Az autóiparban komoly lehetőségek lehetnek, mivel a környezetvédelmi előírások és a hatékonyabb üzemanyag-felhasználás miatt az autógyártóknak egyre könnyebb gépjárműveket kell építeniük. Emellett a repülőgép-alkatrészek gyártásába is beszálltak.
Ebben a szezonban nem lesz meglepő, ha a többi nemzetközi piacra is termelő cég eredményein is nyomot hagy a kínai válság, a szakértők szerint ezért különösen érdekes, milyen számokkal állnak elő a kevésbé érintett, kisebb kapitalizációjú, főleg az amerikai piacra dolgozó cégek.
Ezekből szűrhető majd le, mennyire gyűrűzött át a válság az Egyesült Államokba. „Még nem látni tisztán, mit hoz a szezon, de eddig a Yum! Brands gyorsjelentése volt a legérdekesebb” – mondja Czachesz Gábor, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója. Az egyebek között a KFC, Taco Bell, Pizza Hot és WingStreet étteremláncokban érdekelt társaság múlt szerdán közzétett eredménye akkora csalódást okozott, hogy azonnal 19 százalékos mínuszba küldte a részvényt. A Yum! Brandsnek jelentős kínai kitettsége van, emiatt a 2016-os kilátásokat is vissza kell vágni.
A kép azonban egyelőre vegyes, a PepsiCo eredményével ugyanis kifejezetten elégedett volt a piac. Az üdítőipari cég termelésének 60 százalékát a hazai piac adja, és a fő üzletág profitjának zöme is Észak-Amerikából származik. Bár a társaság értékesítési eredménye és nyeresége is csökkent, a publikált számok azokban jobbak voltak az elemzői várakozásoknál, és a részvénye is emelkedett a közzététel után.
A gyorsjelentési szezon egyébként igazán ezen a héten indul be, egyebek között a négy nagybank, a JP Morgan Chase, a Wells Fargo, a Bank of America és a Citigroup is a következő napokban teszi közzé friss negyedéves számait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.