BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína rontja le a profitot

Gyenge Alcoa, csalódást keltő Yum! Brands és stabil eredményekkel előálló PepsiCo a gyorsjelentési szezon eddigi mérlege. A kisebb cégekre érdemes figyelni.

Gyenge eredményekkel indult a harmadik negyedéves gyorsjelentési szezon az Egyesült Államokban. Az Alcoa – amelynek negyedéves jelentését tartják a nem hivatalos szezonnyitó riportnak – a várakozásoknál is rosszabb számokat hozott, a részvényenkénti korrigált eredmény mindössze 7 cent volt, alig több mint a fele az elemzők 13 centes várakozásának.

Az 5,6 milliárd dolláros árbevétel még úgy-ahogy megfelelt a prognózisnak, a nettó eredmény 106 millió dollár volt, ebből azonban csupán 44 millió dollár tulajdonítható közvetlenül az Alcoának, ami kevesebb mint a harmada az egy évvel korábbinak, a többi nyereséget más, nem befolyásolható érdekeltségeken érték el.

A bauxit-kitermeléssel és alumíniumfeldolgozással foglalkozó cég eredményét a kínai gazdasági lassulás és ez ennek következtében összecsukló nyersanyagárak rontották le. Az alumínium ára 14 százalékot esett az év eleje óta, jelenleg 1600 dollár alatt van egytonnányi fém a londoni fémtőzsdén.

Az Alcoa részvényei az idén már 28 százalékot estek, pedig a társaság az elmúlt években sokat tett annak érdekében, hogy javuljon a hatékonysága. A költséges kohókapacitását világszerte visszavágta, ehelyett az alumíniumlemezek és alkatrészek előállítását helyezte előtérbe. Az autóiparban komoly lehetőségek lehetnek, mivel a környezetvédelmi előírások és a hatékonyabb üzemanyag-felhasználás miatt az autógyártóknak egyre könnyebb gépjárműveket kell építeniük. Emellett a repülőgép-alkatrészek gyártásába is beszálltak.

Ebben a szezonban nem lesz meglepő, ha a többi nemzetközi piacra is termelő cég eredményein is nyomot hagy a kínai válság, a szakértők szerint ezért különösen érdekes, milyen számokkal állnak elő a kevésbé érintett, kisebb kapitalizációjú, főleg az amerikai piacra dolgozó cégek.

Ezekből szűrhető majd le, mennyire gyűrűzött át a válság az Egyesült Államokba. „Még nem látni tisztán, mit hoz a szezon, de eddig a Yum! Brands gyorsjelentése volt a legérdekesebb” – mondja Czachesz Gábor, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója. Az egyebek között a KFC, Taco Bell, Pizza Hot és WingStreet étteremláncokban érdekelt társaság múlt szerdán közzétett eredménye akkora csalódást okozott, hogy azonnal 19 százalékos mínuszba küldte a részvényt. A Yum! Brandsnek jelentős kínai kitettsége van, emiatt a 2016-os kilátásokat is vissza kell vágni.

A kép azonban egyelőre vegyes, a PepsiCo eredményével ugyanis kifejezetten elégedett volt a piac. Az üdítőipari cég termelésének 60 százalékát a hazai piac adja, és a fő üzletág profitjának zöme is Észak-Amerikából származik. Bár a társaság értékesítési eredménye és nyeresége is csökkent, a publikált számok azokban jobbak voltak az elemzői várakozásoknál, és a részvénye is emelkedett a közzététel után.
A gyorsjelentési szezon egyébként igazán ezen a héten indul be, egyebek között a négy nagybank, a JP Morgan Chase, a Wells Fargo, a Bank of America és a Citigroup is a következő napokban teszi közzé friss negyedéves számait.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.