Holnap kezdődik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány. A január 1-jei évfordulós autósoknak a biztosítók a hétvégén hirdetnek friss tarifát, és bár az érintettek zöme csak a következő egy-két hétben kapja meg a jövő évi díjról szóló ajánlatot, már most érdemes lehet böngészni a tarifákat. Tavaly október vége óta több mint 25 százalékkal emelkedtek az évközi díjak, ez alapján szinte borítékolható, hogy az értesítések jelentős része szintén emelkedésről szól majd, még akkor is, ha javított az ügyfél a bónuszán. Az autóhasználat ugyanis nő, a baleseti statisztika és a kárgyakoriság romlik, ez díjnövelésre kényszeríti a biztosítókat.
Az Astra-botrány is elősegítheti az emelést. Bár a problémát a kölcsönös szerződésbontás biztosításával maga az Astra is igyekezett kezelni, emellett egy törvényt is elfogadtak, hogy a biztosítónál ragadt ügyfelek könnyen válthassanak, a történtek mégis megrendíthetik a bizalmat a kevésbé jó nevű biztosítókban, és az ismertebbek akár magasabb díjakon is megtarthatják vagy magukhoz csábíthatják az ügyfeleket.
Az év végi váltás egyre kevesebb autóst érint, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai szerint most 1,92 millió autósnak fordul majd január 1-jén a kötelezője, ez félmillióval kevesebb, mint két évvel ezelőtt. Ők az összes kgfb-s ügyfél 44 százalékát teszik ki. Az értük folyó kampány az idén várhatóan még a korábbinál is visszafogottabb lesz, hiszen ez a csoport az évközi váltóknál kevésbé vonzó a biztosítók számára. Csak azoknak fordul ugyanis január 1-jén a biztosítása, akik 2010. január 1. előtt vásárolták az autójukat, így e kocsik átlagéletkora magasabb, mint az évközi váltásban érintetteké. A legalább hat-hét éves gépjárművekre pedig nehéz eladni egyéb szolgáltatásokat, például cascót vagy kiegészítő biztosítást.
A biztosítók lelkesedését az is hűtheti, hogy az év végi váltók bónuszfokozata jellemzően jóval magasabb, mint az évközi váltóké. A Netrisk felmérése szerint csaknem 40 százalékuk a legjobb, B10-es kategóriába tartozik, ennek a díjai pedig olyan alacsonyak, hogy nem vagy alig termelnek nyereséget a biztosítóknak. Az évközi váltók körében a B10-es bónuszúak aránya a 9 százalékot sem éri el. Ennek is köszönhető egyébként, hogy az év végi kampányban jellemzően jóval alacsonyabbak az átlagdíjak, mint év közben, tavaly például 11 300 forintos tarifával kötött szerződést egy átlagos január 1-jei váltó, míg a múlt héten 28 ezer forint volt egy átlagos kgfb díja a Netrisknél.
Az a következő hetekben derül ki, hogy az idén miként alakulnak az átlagdíjak, és melyik biztosító lesz a kampány nyertese. Ami biztos: a CIG – amely már október 29-én közzétette az új számait – az idén is igyekszik kiárazni magát a piacról. A mindössze másfél oldalas tarifatáblázatuk szerint például egy nem túl nagy, 51–70 kilowattos teljesítményű autóval rendelkező ügyfélnek A0 bónuszfokozatban 210 ezer forint lenne az éves díja, és B10-ben is 105 ezer forintot fizetne. Az autósok ennek a töredékéért is találnak majd ajánlatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.