Az MKB Bank 2014. december 18. óta tartó szanálása az első az MNB történetében - kezdte Nagy Márton, a jegybank alelnöke azt a tájékoztatót, amit azért hívott össze, mert az utóbbi napokban félrevezető információk jelentek meg a magyar sajtóban. Ezt Nagy részben az MNB és a saját felelősségének is tartja. Mint elmondta, május végén, június elején szerettek volna beszámolni az MKB szanálásáról, miután akkorra lezárult volna az értékesítés, s másnap bemutatkozhatott volna a vevő. Ezt a menetrendet rúgta fel, hogy kiszivárgott, a Pénzügyi Stabilitási Tanács kiválasztotta az MKB megvásárlására pályázatot benyújtottak közül a legmagasabb, 37 milliárd forintos ajánlatot tett háromtagú - két magántőke-alap és a Pannónia Nyugdíjpénztár alkotta - konzorciumot.
Az EBRD is bent volt az MKB adatszobájában, de nem tett ajánlatot. Nagy tudomása szerint azonban a londoni székhelyű nemzetközi pénzügyi intézmény továbbra is érdeklődik, s majd a nyertes ismeretében dönti el, beszáll-e a konzorciumba. Hogy milyen módon, tőkeemeléssel vagy a kivásárlással, azt az alelnök nem tudta megmondani. A pénzügyi zárásig azonban nem léphet be új tulajdonos.
Az EU is érdeklődik az iránt, van-e a tulajdonosok mögött állami pénz - például az MNB-alapítványokon keresztül - mert ha igen, akkor ez tiltott állami támogatásnak minősülhet. A konzorcium összes tagjának nyilatkoznia kellett arról, ügyvédi ellenjegyzéssel, hogy nem vettek igénybe és a jövőben sem igényelnek állami pénzt, jelesül az alapítványoknak juttatott, a Kúria és az Alkotmánybíróság által közpénznek minősített vagyonból.
A vevők pénzügyi erejét az MNB úgy ellenőrizte, hogy bekértek az ár mellett más, nem árjellegű tényezőket. Például azt, hogy mennyire jártasak a magántőke-alapok kezelésében, milyen banki és regionális tapasztalatuk van, volt-e olyan banki befektetésük, amelyen buktak, az MKB tőkemegfelelési mutatóját mennyivel az előírások felett tartják majd a jövőben. Ezek mellett az MNB kért stratégiát, valamint, azt, hogy a vevők mit vállalnak. Végül arról is nyilatkozniuk kellett, hogy honnan és mennyi pénzt teremtenek elő az MKB megvételéhez. Például az MKB vevői konzorciumot vezető Blue Robin esetében két üzletember - az indiai Rakesh Kumar Aggarwal és a magyar származású, Szingapúrban élő befektetési bankár, Semsey Barna - nyilatkozott, hogy mennyi tőkét emelnek majd. Azt nem lehet tudni, mennyivel töltik fel az alapot, hiszen a vételárat meghaladja a pénzügyi erejük -- állította Nagy. A másik magántőke-alapra, a Metisre például 16,65 milliárd jut, miközben a jegyzett tőkéje 31 milliárd, amit a jegybank és az MKB állítása szerint hazai befektetők adták össze.
Heten adtak nem kötelező érvényű árajánlatot az MKB-t, de nem mindenki akarta a bank száz százalékát megvásárolni, ami azért nem lehetséges, mert az Európai Bizottság felé az MNB szanáló hatóságként azt vállalta, hogy a bank összes részvényét értékesíteni kell.
Az MKB-t Nagy szerint nem most privatizálják, hanem az már tavaly decemberben megtörtént. Akkor adta el ugyanis az állami tulajdonosi jogokat gyakorló MNB a hazai pénzintézetek közvetett - a Szanálási Alapon keresztüli - tulajdonában álló MSZVK Magyar Szanálási Vagyonkezelő Zrt.-nek 32,1 milliárd forintért.
Ahhoz, hogy az MKB a kiválasztott vevői konzorciumhoz kerüljön, elengedhetetlen, hogy a két magántőke-alapot feltöltsék - jelentette ki Nagy. Csak ezt követően adja meg a felügyelet az engedélyt, és ha ezt megteszi, akkor kell befizetni a vételárat.
Ha a felügyelet nem adja meg az engedélyt, vagy a vevők nem tudják befizetni a vételárat, akkor az MKB eladása zátonyra futhat - közölte az MNB alelnöke -, mivel a nyertesekét követő két legmagasabb árajánlat is alacsonyabb annál a 32,1 milliárdnál, mint amennyit az MSZVK kifizetett a bankért. Ha ugyanis ennél olcsóbban adnák el az MKB-t, akkor az MSZVK veszít, a különbözetet a hazai pénzintézeteknek kellene befizetnie a Szanálási Alapba. Márpedig ez a többletkötelezettség végképp megtorpedózhatná az EBRD, az Erste és a kormány közötti megállapodást, aminek az aláírása többek között azért húzódik a 2015 februári szándéknyilatkozat óta, mert azt követően a kormány javaslatára a parlament előírta, hogy a tavaly márciusban bebukott Quaestor kártalanításának terheit a pénzintézeteknek is viselniük kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.