Folyamatosan vadásszák az új lakásbiztosításos ügyfeleket a biztosítók, az ajánlatok pedig csábítóak. Alacsonyabb díjat kínálnak a régi biztosítóénál, esetleg kedvezményt ígérnek a lakáshitelből, ha vált az ügyfél. A derekukat beadók közül később viszont jó néhányan megdöbbennek, amikor kiderül: hiába kötöttek az új cégnél szerződést, a régi biztosítójuk is követeli a díjakat.
„10-15 évvel ezelőtt elterjedt általános vélekedés volt, hogy elég nem fizetni a lakásbiztosítás díját, és komolyabb következmény nélkül törlődik a szerződés” – mondja Török Miklós, a Groupama főosztályvezetője. A módszerrel ma is sokan élnek, a megszűnő szerződések 30-50 százaléka az elmaradt díjak miatt törlődik. Szabályosan azonban a lakásbiztosításokat is csak évfordulóra lehet felmondani: az évforduló előtt legkésőbb 30 nappal kell írásban jelezni a biztosítónál, hogy nem igényli tovább az ügyfél a szolgáltatást.
A díjnemfizetés is járható út, csak sokkal drágább ennél, a biztosítók ugyanis arra törekszenek, hogy az elmaradt díjakat is behajtsák.
A lakásbiztosítási piac legnagyobb szereplője az Aegon, a Magyar Biztosító Szövetségének (Mabisz) adatai szerint 2014 végén csaknem 900 ezer lakossági vagyonbiztosítási szerződésük volt. Ők sem engedik el simán a nem fizető ügyfelet. A lakásbiztosítási szerződéseik éves díjúak, csupán kedvezmény, hogy megengedik a havi, negyedéves vagy féléves díjfizetést is. Ha egy részletekben fizető ügyfél év közben nem teljesít rendesen, megszegi a szerződéses feltételeket, és számolnia kell a következményekkel is – figyelmeztet Sáfár Éva termékmenedzser.
A többi biztosító is igyekszik érvényesíteni az elmaradt díjakat olyan mértékben, amilyet a jogszabályok lehetővé tesznek. Ebből a szempontból különbség lehet a régi és az újabb ügyfelek között: a régi Ptk. alapján, vagyis a 2014. március 15. előtt kötött szerződésekre más szabályok vonatkoznak, mint az újakra – hívja fel a figyelmet a Köbe. A régi szerződésekben ugyanis még szerepelt az úgynevezett respíró, vagyis egy olyan időszak, amikor a biztosító vállalta a kockázatot akkor is, ha az ügyfél tartozott, késett a díjakkal. Ez az időszak két-három hónapos is lehetett.
A nem fizető szerződések emiatt csak a díj esedékességét követő három-négy hónap múlva szűntek meg, a biztosító ekkora díjat követelhetett. Az új Ptk. szerint nincs ilyen időszak, a biztosító így két utat választhat: megszünteti a szerződést visszamenőleg, amióta nem fizetik a díjat, és békében elválik az ügyféltől, de dönthet úgy is, hogy perelni kezdi a teljes éves díjat.
Utóbbi esetben az ügyfélnek valószínűleg fizetnie kell majd. Az sem járható út, hogy kéri az új biztosítás megszüntetését, a szerződést ugyanis csak évfordulóra mondhatja fel, így két biztosítást kell majd fizetnie. Az is érdekes szituációt eredményezhet, ha az ügyfélnek kára keletkezik, és közben két biztosítása is van. A régi Ptk. szerint egyszerre csak egy lakásbiztosítás lehetett érvényben, most viszont párhuzamosan futhat kettő is, és bármelyik biztosítótól kérhet kártérítést az ügyfél – mondja a Signal szakértője. Igaz, ha ahhoz a céghez fordul, amelyiknek éppen nem fizet, az a kártérítési összegből levonhatja az elmaradt díjat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.