A technológiai vállalatoknál minden az innovációról szól. Ahhoz, hogy a szektort jellemző gyorsan változó piaci környezetben versenyképesek maradhassanak, költeni kell kutatás-fejlesztésre. Nem csoda tehát, hogy a technológiai cégek az elmúlt évtizedekben inkább K + F-re fordították a pénzüket, mint osztalékra.
A 2008-as válság azonban változást hozott. A soha nem látott mélységbe süllyedő kamatok miatt már szívesebben fizettek osztalékot a technológiai cégek. A múlt év közepéig egyre növekvő hányaduk kezdett el osztalékot fizetni. Jelenleg a Russel 1000 indexben szereplő technológiai cégek közel fele fizet osztalékot a részvényeseinek, a 2008-as válság előtt még csak 30 százalék volt az arányuk.
Minden cent osztalék, amit kifizetnek a részvényeseknek, a kutatás-fejlesztésre fordítható összegeket csökkenti. A technológiai cégek nagy dilemmája, hogy a hosszú távú növekedést – aminek a kutatás-fejlesztés az alapja – beáldozzák-e az osztalékfizetésért, ami pedig rövid távú „jutalom” a részvényeseknek. Kérdés az is, hogy a befektetők melyiket preferálják: az azonnal kifizetést vagy a hosszú távú megtérülést.
Az adatok azt mutatják, hogy jól járt, aki az osztalékhozam vagy a kutatás-fejlesztésre fordított összegek alapján döntött az elmúlt 15 évben. De a legjobb stratégia mégis az, ha mind a két tényezőt figyelembe veszik. A viszonylag magas osztalékhozamot fizető és magas K + F-költésű technológiai vállalatok részvényei évente átlagosan 15 százalékos hozamot biztosítottak az elmúlt 15 évben, szemben az egész technológiai szektort magában foglaló részvények átlagos 9,7 százalékos hozamával. Eközben azon papírok, ahol alacsony (vagy nincs) osztalékfizetés, és nem is sokat költenek kutatás-fejlesztésre, mindössze 4,8 százalékot hoztak átlagosan.
A magas osztalékhozamú és magas K + F-költésű cégek között találjuk többek között az Intel, a Cisco Systems, a Qualcomm, a HP részvényeit. Eközben az Apple, a Microsoft és az IBM esetében az osztalékhozam magas, viszont a vállalatérték arányában mért K + F viszonylag alacsony. Ezzel szemben az Oracle, a Yahoo és az eBay sokat költ
K + F-re, viszont nem fizetnek osztalékot, vagy ha igen, akkor csak nagyon keveset.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.