A várt 100 ezernél valamivel több, 120 ezer autós válthat biztosítót az idei kötelezős kampányban. Ennek alapvetően két oka van – mondta Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnöke. Az egyik az MKB Biztosító kivonulása a piacról. A társaságnak 25 ezer olyan kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) rendelkező ügyfele van, akinek január 1-jére esik az évfordulója. Az ő szerződésüket felmondja a biztosító, és kénytelenek váltani. A másik tényező, ami váltásra ösztönözhet sokakat: a díjak emelkedése. Az idén év közben 25-30 százalékkal emelték a biztosítók a kgfb-díjakat. Most ősszel is sokakat meghökkenthet az indexdíjról szóló értesítőben szereplő összeg, és késztethet arra, hogy új díjat számoljanak, illetve biztosítót váltsanak.
A tavalyi 160 ezret azonban aligha éri el az idén a váltók száma. Ennek egyik oka, hogy folyamatosan csökken az olyan autósok száma, akiknek január 1-jére esik az évfordulójuk, a másik pedig az, hogy keveseknek éri már meg felmondani és ugyanott újrakötni a szerződésüket. Március 11. óta jogszabály tiltja, hogy a biztosítók az új ügyfeleknek nagyobb kedvezményt adjanak, mint a régieknek, azoknál a biztosítóknál, akik azóta új díjat hirdettek, már nem éri meg felmondani és visszakötni a szerződéseket. Gyakorlatilag csak a K&H Biztosítónál működik még ez a gyakorlat, miután a társaság utoljára március 9-én frissített díjakat.
A kgfb-piacon az alkuszok tapasztalatai szerint lanyhul a verseny. A piaci szereplők száma csökken, tavaly még 15-en voltak, ma már csupán 12 cég versenyez az autósok kegyeiért. Az Astra csődbe ment, az immár közös tulajdonosi körbe tartozó CIG és az MKB pedig egyértelműen kiárazta magát a piacról. A díjhirdetések gyakorisága is visszaesett. Tavaly egy átlagos biztosító hatszor frissítette a tarifatáblázatát, az idén már csupán négy és félszer. Tavaly még négy cég hirdetett minden hónapban új díjakat, az idén ezt a gyakorlatot már csak a Generali és a Wáberer követte, a biztosítók többsége egy–négy alkalommal változtatott csak a tarifáin.
Kellemetlen meglepetést okozhat az autósoknak, hogy az idén – a piacról kivonuló CIG kivételével – minden biztosító bevezette a károkozói pótdíjat. A büntetés azonban nem egységes. Mértéke 15–300 százalék között szórhat, és a megfigyelt időszak is változó: 2012-től 2016-ig terjedhet. Az autósok pedig gyakran nem tudják, mikor fizetett utoljára a biztosítójuk kgfb-s kárra. A kalkulációhoz ugyanis nem a károkozás, hanem a kárkifizetés évét kell megadni, a kettő nem mindig egyezik.
A központi kárnyilvántartó rendszer adataihoz viszont kizárólag a biztosítók és saját ügynökeik férnek hozzá, az alkuszok nem tudnak segíteni az ügyfeleknek. Aki rosszul tölti ki az adatokat, akár kétszeres-háromszoros díjjal is számolhat utólag, mint amit először kalkulált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.