A MÁV-START Zrt. által beszerezni kívánt 8+4 db dízel-villamos tram-train jármű árával kapcsolatban számos pontatlan és félrevezető információ jelent meg a közelmúltban - állítja Kiss Csaba a Stadler Trains Magyarország Kft. regionális kommunikációs vezetője. A 2017. február 20-án kelt, az ajánlatok bontásáról készült jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró, egységárra bontva 5,5 millió euró. Ez azt jelenti, hogy a Stadler ajánlata egy tramtrain járműre 6,395 millió euró volt, amely a becsült értéket nem 100 százalékkal, csupán 16,27 százalékkal lépi túl.[caption id="" align="alignleft" width="600"] Kép: AFP[/caption]
"A Stadler tisztában van azzal, hogy egy beszerzés becsült értékének bármilyen mértékben történő túllépése kihívások elé állíthatja az ajánlatkérőt, ugyanakkor a tények ilyen mértékű eltorzítását a társaság nem tartja korrektnek" - véli Kiss hozzátéve: ennek megfelelően a Stadler komolytalannak tartja azokat a nyilatkozatokat, amelyek a projekt ellehetetlenülését a járművek árának „megduplázódásával” próbálják indokolni. A társaság leszögezi: a korábbi közbeszerzési eljárásokhoz hasonlóan ezúttal is fair, az aktuális piaci viszonyoknak megfelelő, illetve az ajánlatkérő egyedi igényeit is teljes mértékben figyelembe vevő ajánlatot tett.
A további félrevezető összehasonlításokat megelőzendő a Stadler felhívja a figyelmet: a hibrid rendszerű, azaz villamos és dízel-elektromos hajtással is rendelkező járművek egységárának bármilyen más, kizárólag városi villamos üzemű jármű beszerzésének árával való összemérése a lényegesen bonyolultabb műszaki konstrukció, illetve az eltérő alkalmazási terület miatt értelmetlen és megtévesztő.
Úgy tűnik szüksége lehet a Stadlernek az árak elburjánzásával kapcsolatos "magyarázkodásra", miután Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt: a kormány támogatása a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszerrel kapcsolatban ellehetetlenülni látszik. A tram-train rendszerben használható szerelvények beszerzése ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV által előkészített közbeszerzés eredményeként közel duplájába kerülne, mint amennyire ők tervezték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.