A Magyar Nemzeti Bank 2015 őszén elindította a Piaci Hitelprogramot (PHP), amelynek keretében 2016 elején a bankok csaknem 200 milliárd forintos vállalást tettek kkv-hitelállományuk növelésére. A program első éve sikeres volt, a résztvevő hitelintézetek ugyanis 2016-ban több mint 50 százalékkal túlteljesítették vállalásukat. A PHP ezzel nagymértékben elősegítette, hogy tavaly már a teljes vállalati szektor hitelezését bővülés jellemezte, a kkv-szektor hitelezése pedig kiemelkedő mértékben, több mint 8 százalékkal (önálló vállalkozókkal együtt 12 százalékkal) emelkedett – közölte az MNB.
A PHP első szakaszában a bankoknak nem volt lehetőségük arra, hogy megemeljék hitelezési vállalásaikat, csak a vállalt hitelnövekmény csökkentésére volt mód. Annak érdekében, hogy a bankok emelni tudják hitelezési vállalásaikat, illetve hogy ezáltal a hiteldinamika továbbra is az MNB által egészségesnek és a gazdasági növekedés szempontjából kívánatosnak tartott 5-10 százalékos sáv felső felében maradjon, a Monetáris Tanács a Piaci Hitelprogram második szakaszának elindításáról döntött – írja a jegybank.
A PHP második szakaszának célja, hogy a bankok az eddigieken felül addicionális hitelezési vállalásokat tegyenek, így biztosítva a kkv-hitelállomány dinamikus növekedésének fennmaradását. A második szakaszban a jegybank egyrészt bővíti piaci hitelösztönzési eszköztárát, másrészt a program célzottabbá tételével kiemelten támogatja a dinamikusabb hitelezési aktivitást. A második szakaszban a PHP-ban jelenleg is aktív bankok vehetnek részt.
A PHP második szakaszának fő eszköze az első szakaszhoz hasonlóan a hitelezési feltételhez kötött kamatcsere ügylet (HIRS), illetve a likviditáskezelést segítő preferenciális betét. A második szakasz az első szakasz szerves folytatásának tekinthető, az első szakaszhoz képest az egyes eszközök tekintetében az alábbi változásokról döntött az MNB.
A PHP második szakaszának operatív részleteit az MNB 2017. júniusban teszi közzé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.