BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hűséges fogyasztókat toboroz az Amazon

Megugrott az Amazon árfolyama az idei Prime Day miatt. Nem biztos ugyanakkor, hogy a hasonló, kedvezményes vásárlási akciók jót tesznek a nemzetgazdaságnak.

Meredeken emelkedik az Amazon árfolyama, július 3. óta 5,5 százalékot drágultak az e-kereskedelmi óriás papírjai. Ennek oka a vállalat születésnapja alkalmából immár harmadik éve megtartott Prime Day. Az Amazon közleménye szerint a július 11-i Prime Day a tavalyinál 60 százalékkal hozott magasabb forgalmat, 50 százalékkal több Prime-ügyfél vásárolt, a weblap látogatottsága pedig 69 százalékkal ugrott meg egy átlagos júniusi naphoz képest. A JPMorgan becslése szerint a vállalat a harmincórás akció alatt 1 milliárd dolláros bevételre tett szert.

A Prime Dayen ingyenes, kétnapos kiszállítással, jelentős kedvezményekkel vásárolhatnak az Amazon webáruházából a cég Prime-alkalmazását használók. A Prime-tagság havonta 11, évente pedig 99 dollárba kerül. Három éve Jeff Bezos, az Amazon főnöke azzal a kifejezett céllal indította útjára a Prime Dayt, hogy lenyomja a vetélytársakat. A cél nem is annyira az eladások növelése, hanem a hűséges fogyasztói kör kialakítása volt.

Az Amazon tehát ezen a napon lenyeli az olcsóbb értékesítésből eredő veszteségeket, ami aztán később visszajön a hűséges fogyasztóbázis növekedésével. A társaság tudatos brandépítése áll a háttérben, ahogy Stephen Baker, a piackutatással foglalkozó NPD csoport elemzője fogalmazott: az Amazon nem fogyasztási cikkeket, hanem magát az Amazont akarja eladni a Prime Dayen.

Az Amazon közleményében azt állítja: az idei Prime Day volt a legforgalmasabb nap a cég életében, „több tízmillió” ember vásárolt aznap, és több fogyasztó csatlakozott a Prime-hoz, mint valaha előtte. Az Amazon azonban üzleti titokként kezeli, hány Prime-tag van, a

Forbes az idei alkalom előtt 85 millióra becsülte a számukat.

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van a Black Fridaynek, a hálaadás utáni hétvégén tartott kedvezményes akciónak is. Elemzők szerint a tavaly novemberi hétvégén 50-60 milliárd dollárt költöttek el az amerikai fogyasztók. A rá következő hétfőn tartott Cyber Mondayen, amikor elektronikai készülékek kedvezményes vásárlása zajlik, 3-3,5 milliárd dollárt költenek a fogyasztók az elemzések szerint. Az Amazon sikerén felbuzdulva több vállalat kezdett hasonló akcióba. A Walmart, a legnagyobb amerikai kiskereskedelmi lánc idén januárban ingyenes, kétnapos szállítást vállalt több millió termékére, amihez tagság sem kell. A Macy’s kiskereskedelmi lánc pedig minden kedden ingyenes szállítást vállalt valamennyi termékére.

Pedig nem biztos, hogy a kedvezményes akciók nemzetgazdasági szinten is hasznosak. A CNBC becslése szerint az idei, harmincórás

Prime Day alatt nagyjából 10 milliárd dollár értékű munkát nem végeztek el az Egyesült Államok munkavállalói. A becslés alapja, hogy a 2016-os GDP-adat szerint az ország minden munkavállalója minden percben 0,92 dollárt termel. A Fluent felmérése szerint a vásárlók 78 százaléka munkaidőben válogat a termékek közül – a 85 millió fős Prime-tagsággal számolva jött ki a 10 milliárd dollár. Persze a becslés elméleti, és lehet, hogy a munkavállalók az amúgy is szabad munkahelyi idejüket töltik az Amazon oldalán.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.