A lojalitás, a márkahűség jelentősége minimálisra csökkent a fiatalok körében, s emiatt a váltásra képtelen divatcégek tőzsdei árfolyama is gyakran megbicsaklik. A gyors reagálású „fast fashion” cégek viszont – mint a Hennes & Mauritz vagy a Zara márkáról híres Inditex – ezzel szemben szárnyalnak. A divatos ruházati cikkek kereskedelme a teljes átrendeződés időszakát éli, a vásárlások egyre inkább az online boltok irányába tolódnak el. A Gap után az Abercrombie & Fitch (A&F) helyzete is megrendült, hétfőn jelentette be, hogy nem sikerül megegyeznie a vevőjelöltekkel, mire az árfolyama 21 százalékkal zuhant, és már csak 652 millió dollárt ér a cég.
Poonam Goyal, a Bloomberg Intelligence szakági elemzője szerint régen a tinik ruhatárának 90 százalékát egyetlen márka adta. Ma a fiatalok ízlését, várható fogyasztási szokásait a divatcégek feltérképezni sem tudják előre. Emiatt egyre többet tévednek, és kudarcra ítélt kollekciók sora mehet egyenest a kukába. Ez pedig végzetes lehet.
Az A&F elnöke, Arthur Martinez agresszív lépéseket ígért a részvényesek megnyugtatására és bejelentette: az Abercrombie márkával az idősebbeket veszik célba, míg a Hollisterrel a fiatalokra koncentrálnak. Az átpozicionálás kockázattal jár, de ezt az immár negyedik éve zsugorodó forgalomra való tekintettel vállalniuk kell. Annyi vigaszuk lehet, hogy a Hollistert áruló boltok eladásai valamelyest nőttek az egy évvel korábbihoz képest.
Az A&F nincs egyedül: hasonló gondokkal szembesül az Urban Outfitters is, amely negyedéves eladásaiban 8 százalék körüli éves szintű visszaesésre készíti fel a részvényeseit, miközben az elemzői konszenzus 2,5 százalékos csúszásról szól. Az Expressnél elsősorban a cipőeladások húzzák mínuszba a negyedéves bevételt. Az idén piaci értékének több mint a harmadát elveszítő Urban Outfitters és az ugyanígy járó Express is az előremenekülést választotta, sajtóhírek szerint májusban megpróbálkoztak az A&F felvásárlásával, de kudarcot vallottak. A tinidivatot kiszolgáló, de riválisaihoz képest stabil alapokra építő American Eagle Outfitters befektetői megítélése sem túl acélos, erre utal árfolyamának idei 26 százalékos csökkenése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.