A lakossági állampapírok piaca dinamikusan fejlődött az elmúlt években, és mostanra az adósság egynegyedét teszi ki, ám arra jutottunk, hogy megváltoztatjuk a nevüket – mondta a Világgazdaságnak Barcza György, az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) vezérigazgatója. A lakossági állampapírok ismertsége viszonylag magas, de az egyes konkrét termékek vonatkozásában sok a bizonytalanság még azok körében is, akik már vásároltak ilyet – hangsúlyozta a vezérigazgató, aki szerint kutatásaik eredménye az lett, hogy általánosságban mindenki magyar állampapírként ismeri a lakossági kötvényeket, a kincstárjegy és a többi más elnevezés csak bizonytalanságot okozott.
A cél az, hogy egyszerűsítsük az elnevezéseket, ami egyértelműbbé, könnyebben megjegyezhetőbbé, ezáltal eladhatóbbá teszi ezeket a pénzügyi instrumentumokat
– fejtette ki.
Eddig voltak kincstárjegyek (az egy évnél rövidebb állampapírokat hívják így), államkötvények és állampapírok, mostantól azonban mindet egységesen állampapírnak nevezik majd. „A koncepció az, hogy minden elnevezés állampapírra változik” – mondta Barcza, aki példaként említette, hogy az egyéves futamidejű kamatozó kincstárjegyet mostantól 1MÁP-nak hívják majd – ez az Egyéves Magyar Állampapírt jelenti. A Prémium Magyar Államkötvény neve Prémium Magyar Állampapírra változik.
A vásárlók köre nem módosul – mondta a Világgazdaság kérdésére Barcza. A lakosságon kívül továbbra is a bankoknál van jelentősebb állomány. Ehhez úgy jutnak a pénzintézetek, ha a lakossági vásárló vagy más befektető visszaadja az állampapírt lejárat előtt, mert készpénzre van szüksége. Továbbra is vásárolhatnak alapítványok, önkormányzatok, társasházak és egyházak – sorolta a vezérigazgató, aki szerint így megvalósul az a cél, hogy az adósság minél nagyobb része hazai kézben legyen. Hozzátette: a lakossági állampapírok vásárlói között a belföldi szereplők aránya 100, a magánszemélyeké pedig 70 százalék. Az új kibocsátásoknál a magánszemélyek aránya még magasabb, mert hosszabb lejáratú papírokat korábban intézményi befektetők is vásároltak. Ez a lehetőség évekkel ezelőtt megszűnt, de a lejáratig benne van a statisztikában. Szintén csökkentőleg hatott a nem lakossági vásárlásokra, hogy az ÁKK több lépésben jelentősen mérsékelte a nem lakossági vásárlások után járó jutalék nagyságát.
Ugyanakkor két nagyobb változásra is felhívta a figyelmet az ÁKK első embere: mostantól befektetési hitelkonstrukció keretében nem lehet vásárolni lakossági állampapírt, vagyis olyan módon, amikor a vételt közvetlen banki hitelből finanszírozzák. „Ezt a kaput becsuktuk” – mondta. A másik változás, hogy a lakossági állampapír biztosítékba helyezését – így a tulajdonban lévő cég hitelezését is – korlátok közé szorítják. Összességében azt szeretnék elérni, hogy a vásárló magánszemélyek köre bővüljön, de csak olyan felhasználást engedélyeznek, amely a nettó vagyont növeli.
Barcza szerint az idei kétszeri jutalékcsökkentésnek egyértelműen volt fékező hatása a lakossági állampapírpiac növekedésére, de a vásárlások emelkedő tendenciája nem állt meg. A szakember arra számít, hogy a következő időszakban is tovább nő a lakossági állampapírok állománya, bár az ütem valószínűleg lassabb lesz.
Fontos látni, hogy napjainkban már nem a féléves, hanem a kétéves állampapír a legnépszerűbb, vagyis egyre hosszabb papírok felé fordul a lakosság. Barcza György úgy véli, ez a trend tovább folytatható.
Euróra váltják a dollárt
Az adósságszerkezet javítása érdekében a héten rövid hátralévő futamidejű, magas kamatozású dollárkötvényeket vásárol vissza az Államadósság Kezelő Központ Zrt., s ezeket alacsonyabb kamatozású és hosszabb futamidejű eurókötvénnyel tervezi helyettesíteni. Az ÁKK közölte: a devizakötvény-csere jelentős kamatmegtakarítást eredményez, ugyanakkor az ügyletet követően az államadósság mértéke és devizarészaránya nem változik majd. A befektetőknek hét napig lesz lehetőségük a dollárkötvényeik eladására, és a piaci helyzettől függően ezt követheti egy új eurókötvény kibocsátása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.