BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csalás után csapás érte a Kobe Steelt

Felbecsülhetetlen, mekkora kárt okozott részvényeseinek a Kobe Steel vezetése a meghamisított fémszállítmányokkal. A tőzsde már bünteti a japán óriáscéget.

A Sony, a Takata, a Mitsubishi és a Toshiba után újabb japán óriásvállalat bukott meg a tisztesség tesztjén: a Kobe Steel (Kobelco) egy évtizeden át adott el hamisított minőségi bizonyítvánnyal alapanyagot több száz nagy megrendelőjének, köztük vezető japán autógyártóknak és repülőgyártóknak. A drágábban kiszámlázott gyengébb minőségű áru kétes eredetét augusztusban tárták fel, de csak vasárnap került nyilvánosságra az ügy, amikor a menedzsment a szokásos bűnbánó főhajtás közepette beismerte a csalást. A Japán harmadik számú acél- és alumíniumgyártójának számító Kobe Steel részvényeivel a hétfői ünnepnap miatt kedden kereskedtek először Tokióban, de a 22 százalékos szabadesés láttán már csak eladók maradtak a piacon, venni senki sem akart, és fel is függesztették az üzletkötéseket. Az eladók nem vitték messzire a pénzüket, ezt jelzi, hogy a versenytársak részvényeit valósággal szétkapkodták. A Molitec Steel részvénye például 16 százalékkal drágult, ezzel 12 éves csúcsára ért. A Daiki Aluminium Industry 9,3, míg a legnagyobb japán alumíniumgyártó, az UACJ 7,3 százalékkal erősödött a versenytárs beismerő vallomása után – írja a Financial Times.

Forrás: AFP

A Kobe Steel még rosszabb helyzetbe kerülhet, ha a megkárosított megrendelők, illetve a silányabb alumínium és réz részegységek felhasználásával készült járművek vásárlói kártérítésért beperelik a céget. Éppen emiatt Thanh Ha Pham nehezen becsülhetőnek nevezte a Reutersnek a botrány okozta kárt, rengeteg függ attól, hogy milyen kártérítési, visszahívási kötelezettségek terhelik majd a Kobe Steelt a csalás miatt. Az is kérdés, hogy a vállalat miként fogja kezelni a helyzetet, ez a reputációja és a jövője miatt fontos szempont – tette hozzá a Jefferies elemzője. Egyelőre azonban sem a járművekre – köztük a Toyota, a Mazda és a Subaru modelljeire –, sem a Mitsubishi MRJ típusú repülőire nem érkezett a céggel kapcsolatba hozható panasz.

Az utóbbiak a tesztpéldányokon kívül még nem is repülnek, hiszen megrendelőik 2020 közepétől vehetik át a 70, illetve 90 fős regionális utasszállítókat. A Sinkanszen vasúti szerelvényeihez és a Boeing repülőihez is szállítottak alumíniumot a Kobétól, nem is csekély mennyiséget, összesen 20 ezer tonnát. A védelmi és a rakétaipart is érinti a botrány, igaz, onnan kedvezőbb hírek érkeztek – írja a Japan Today. A Mitsubishi Heavy Industries semmilyen jelét nem észlelte annak, hogy a Kobe Steel anyagai gyengébb minőségűek lettek volna, tegnap az ezek felhasználásával épített H–2A típusú rakétával bocsátották Föld körüli útjára a GPS-es helymeghatározást pontosabbá tévő műholdrendszerük legújabb tagját – sikerrel. A japán légügyi hatóság (JAEA) szerint ez meggyőző érv, még ha a befektetők átsiklanak is felette.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.