A Sony, a Takata, a Mitsubishi és a Toshiba után újabb japán óriásvállalat bukott meg a tisztesség tesztjén: a Kobe Steel (Kobelco) egy évtizeden át adott el hamisított minőségi bizonyítvánnyal alapanyagot több száz nagy megrendelőjének, köztük vezető japán autógyártóknak és repülőgyártóknak. A drágábban kiszámlázott gyengébb minőségű áru kétes eredetét augusztusban tárták fel, de csak vasárnap került nyilvánosságra az ügy, amikor a menedzsment a szokásos bűnbánó főhajtás közepette beismerte a csalást. A Japán harmadik számú acél- és alumíniumgyártójának számító Kobe Steel részvényeivel a hétfői ünnepnap miatt kedden kereskedtek először Tokióban, de a 22 százalékos szabadesés láttán már csak eladók maradtak a piacon, venni senki sem akart, és fel is függesztették az üzletkötéseket. Az eladók nem vitték messzire a pénzüket, ezt jelzi, hogy a versenytársak részvényeit valósággal szétkapkodták. A Molitec Steel részvénye például 16 százalékkal drágult, ezzel 12 éves csúcsára ért. A Daiki Aluminium Industry 9,3, míg a legnagyobb japán alumíniumgyártó, az UACJ 7,3 százalékkal erősödött a versenytárs beismerő vallomása után – írja a Financial Times.
A Kobe Steel még rosszabb helyzetbe kerülhet, ha a megkárosított megrendelők, illetve a silányabb alumínium és réz részegységek felhasználásával készült járművek vásárlói kártérítésért beperelik a céget. Éppen emiatt Thanh Ha Pham nehezen becsülhetőnek nevezte a Reutersnek a botrány okozta kárt, rengeteg függ attól, hogy milyen kártérítési, visszahívási kötelezettségek terhelik majd a Kobe Steelt a csalás miatt. Az is kérdés, hogy a vállalat miként fogja kezelni a helyzetet, ez a reputációja és a jövője miatt fontos szempont – tette hozzá a Jefferies elemzője. Egyelőre azonban sem a járművekre – köztük a Toyota, a Mazda és a Subaru modelljeire –, sem a Mitsubishi MRJ típusú repülőire nem érkezett a céggel kapcsolatba hozható panasz.
Az utóbbiak a tesztpéldányokon kívül még nem is repülnek, hiszen megrendelőik 2020 közepétől vehetik át a 70, illetve 90 fős regionális utasszállítókat. A Sinkanszen vasúti szerelvényeihez és a Boeing repülőihez is szállítottak alumíniumot a Kobétól, nem is csekély mennyiséget, összesen 20 ezer tonnát. A védelmi és a rakétaipart is érinti a botrány, igaz, onnan kedvezőbb hírek érkeztek – írja a Japan Today. A Mitsubishi Heavy Industries semmilyen jelét nem észlelte annak, hogy a Kobe Steel anyagai gyengébb minőségűek lettek volna, tegnap az ezek felhasználásával épített H–2A típusú rakétával bocsátották Föld körüli útjára a GPS-es helymeghatározást pontosabbá tévő műholdrendszerük legújabb tagját – sikerrel. A japán légügyi hatóság (JAEA) szerint ez meggyőző érv, még ha a befektetők átsiklanak is felette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.