BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olcsóbbá vált a lakossági autófinanszírozás az év első felében

Több mint 4 százalékponttal csökkent a háztartások gépjárműhiteleinek átlagos kamatlába az augusztusig számított egy évben, miközben egyre több egy számjegyű THM-mel kínált lízingkonstrukció érhető el a piacon.

A magánvásárlók kezdenek visszatérni az új­autó- és a finanszírozási piacra is.

Látványosan csökkentek a gépjárműhitel-kamatok az elmúlt egy évben, miközben növekedésnek indult a kihelyezett kölcsönök állománya is – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) statisztikáiból. A jegybank adatai szerint augusztusban 11,12 százalékot ért el a háztartásoknak nyújtott, legfeljebb egyéves kamatperiódusú forintjárműhitelek szerződésben szereplő átlagkamata, ez 4,38 százalékponttal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. A gépjárműhitelek állománya is növekedésnek indult az elmúlt hónapokban: a lakossági és önálló vállalkozói ügyfelek augusztus végén 181,5 milliárd forintnyi ilyen kölcsönnel tartoztak a pénzügyi szolgáltatóknak, majdnem 30 milliárd forinttal (18,8 százalékkal) többel az egy évvel korábbinál.

Fotós: Vémi Zoltán

A pénzügyi szolgáltatók kínálatában bőven találni egy számjegyű kamattal, illetve teljeshiteldíj-mutatóval (THM) kínált konstrukciókat is. Új gépjármű vásárlásához ötéves futamidőre, 3 millió forintos szerződéses összeg mellett például az MNB hitel- és lízingtermék-választó programja tegnap összesen 43 zárt végű lízingkonstrukciót talált, amelyekből 17-nél a THM maximális értéke sem érte el a 10 százalékot, emellett 3 százalék alatti THM-es – igaz, több feltételhez kötött – ajánlatok is előfordulnak a piacon. Ráadásul a szolgáltatóknál igen jelentős az akciós lízingkonstrukciók részaránya is, ezekből 19-et azonosított a program.

A pénzügyi szolgáltatók és az érintett érdekvédelmi szervezetek nyilatkozatai alapján fokozatosan növekszik az új gépjárművet vásárló magánszemélyek száma, és azoké is, akik pénzügyi szolgáltatót vesznek igénybe az ügylet finanszírozásához. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a szeptemberi újautó-értékesítési statisztikákkal összefüggésben jegyezte meg, hogy a magánvásárlók aránya közelíti a 40 százalékot, a Magyar Lízingszövetség pedig az első féléves statisztikák kapcsán közölte, hogy a személyautó-szegmensben a magánszemélyek finanszírozása 7,7 milliárd forinttal bővült az egy évvel korábbihoz képest, ami ugrásszerű, 72 százalékos növekedést takar.

Az egyre vonzóbb konstrukciók és a növekvő kihelyezések ellenére a lakossági gépjármű-finanszírozási piac volumene még messze jár a szolgáltatók által ideálisnak gondolttól: bár a lakossági fogyasztás növekedése és a hitelfelvételi kedv emelkedése jót tesz a gépjármű-finanszírozásnak is, a háztartások beszerzéseinél továbbra is meghatározó használtautó-import erősen fékezi a bővülést.

A Fordok és a Suzukik vezetnek

Az év első kilenc hónapjában 82 681 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 19,1 százalékos emelkedés 2016 azonos időszakához képest – derül ki az MGE adataiból. A növekedés üteme gyorsabb az előzetesen kalkuláltnál, ezért a szervezet az egész évre vonatkozó korábbi prognózisát 102 ezerről 112 ezer eladott autóra módosította. Az első három negyedévben Fordból és Suzukiból adtak el legtöbbet a magyar személyautó-piacon: az előbbi márkából 11 334, az utóbbiból 10 765 darabot értékesítettek szeptember végéig. | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.