Újabb külföldi „légiós” távozott Ukrajnából. A 2014-es Euromajdan után litván, grúz, amerikai és német politikusok lettek ukrán miniszterek, kormányzók, stratégiai állami vállalatok irányítói. Mára azonban szinte elfogytak. Legutóbb az ukrán vasúttársaság elnökének, a lengyel Vojceh Balcunnak intettek búcsút.
A hivatalos verzió szerint önként, családi és személyes okokból köszönt le az Ukrzaliznica éléről és tért vissza hazájába. A valóságban azonban árnyaltabb a kép. Balcunból elege lett a hatalmi elitnek, másnak kell a széke – mondják sokan, köztük Viktor Csumak ellenzéki parlamenti képviselő. Balcun 2016-tól vezette az állami társaságot évi 1,5 millió dolláros fizetésért. A lengyel csúcsmenedzsert – aki hazájában öt év alatt a csőd szélén táncoló PKP Cargo S. A. vasúti vállalatból nyereséges céget csinált, majd pedig a LOT légitársaságnál próbált szintén tüzet oltani – azzal a céllal hozták Ukrajnába, hogy felszámolja a korrupciót a vasútnál. A legelején nagy lendülettel vetette bele magát a munkába, de hamar feladta. Már tavaly is azt nyilatkozta, az ő célja a cég zavartalan működtetése, a korrupció feltárása pedig az illetékes hatóságok feladata. A Petro Porosenko elnökhöz hű Jurij Lucenko főügyész hivatala hozzá is látott a társaságnál folyó esetleges törvénytelenségek feltárásához, csakhogy annak az lett a vége, hogy megállapították: két év alatt 150 millió hrivnya (5,7 millió dollár) tűnt el nyomtalanul a gigantikus monopolcégben. A vádhatóság jelezte, az első számú felelős Vojceh Balcun.
A lengyel menedzsernek azt is a szemére vetették, hogy nem látja el tisztességesen a feladatát. Ezt azzal támasztották alá, hogy 2016-ban a 145 munkanapból csak 87-et töltött hivatalában, az idén pedig a 103 munkanapjából csupán 45 alkalommal ment be az irodájába. A hazájában a Chemia rockbanda zenészeként is ismert menedzser számokkal sietett bizonyítani, igenis hasznos munkát végzett az Ukrzaliznica vezetőjeként. Az év első fél évében 3,9 milliárd hrivnya (150 millió dollár) tiszta nyereséget könyvelhetett el a társaság. Egy év leforgása alatt 8,7 milliárd hrivnyát sikerült törleszteni a céget terhelő hatalmas adósságból, csak az ő vezetése alatt összesen 6,6 milliárd hrivnyával csökkentek a tartozások, ami 15 százalékos javulást jelent. Ennek ellenére a társaság maga továbbra is maga előtt görget egy 37,3 milliárd hrivnyás adósságpoggyászt. Balcun azt is jelezte, a vasútnak hála tavaly 15,2 milliárd hrivnya folyt be az állam zsebébe, idén hat hónap alatt pedig további 8 milliárd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.