Soha nem látott mértékre emelkedett a fix kamatozású lakáshitelek aránya az új folyósításokon belül: a Magyar Nemzeti Bank adatsora szerint az idén februárban folyósított 52,7 milliárd forintnyi új jelzáloghitel 71,54 százalékát, 37,7 milliárd forintot éven túli kamatciklussal rendelkező konstrukcióban nyújtották a hitelintézetek.
Nagy kérdés, hogy a magas fix hiteles arányban mennyire játszott szerepet a viszonylag alacsony kihelyezés: a februári adatnál kisebb kibocsátása épp egy éve volt a pénzügyi szektornak. Megjegyzendő, hogy a fix hitelek aránya akkor is magas volt, 2017. decemberig csak a minősített fogyasztóbarát lakáshitelek (MFL) indulásakor, június–júliusban volt magasabb a fix hitelek aránya, mint februárban.
Az, hogy immár második hónapja a folyósított lakáshitelek több mint kétharmada fix kamatozású, annak is köszönhető, hogy egy év alatt az éven túli kamatfixálású kölcsönök átlagos hiteldíja nagymértékben csökkent, s ezzel a termék egyértelműen versenyképessé vált. Éves szinten ezen hitelek THM-je 99 bázisponttal csökkent, február végén az értéke 4,88 százalék volt. A fix és a változó kamatozású – jellemzően a 3 év 6 havi Buborhoz kötött – hitelekkel szembeni kamatfelár mértéke egy év alatt 2,29 százalékról 1,8 százalékra olvadt. Mindez azt jelenti, hogy a két hiteltípus közötti kamatkülönbség ma már kisebb, mint a jelenlegi 2 százalékos és a jövő év közepére-végére várt 3 százalékos infláció és a 3, illetve 6 havi Bubor (0,03 és 0,05 százalék) közötti eltérés – ha idővel elindulnak a kamatok is az infláció nyomába, a változó kamatozású hitelek drágulni fognak.
Utóbbit jelezheti előre az a tény, hogy 2016 eleje óta most először fordult elő, hogy két egymást követő hónapban is emelkedett a változó kamatozású hitelek átlagos hitelköltsége – bár a változás nem nagy –, a decemberi 3,03 százalékos átlagos szintről 3,08 százalékra emelkedett az átlagos hiteldíj.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.