A kibontakozó amerikai–kínai kereskedelmi háború a csomagszállító társaságokat is negatívan érinti. Az amerikai piacot uraló Federal Express (FedEx) és United Parcel Service (UPS) árfolyama 2-2 százalékkal esett a keddi általános pesszimizmus közepette, amit a Donald Trump által belengetett újabb, ezúttal 200 milliárd dollárnyi (Kínából érkező) árut 10 százalékos büntetővámmal sújtó fenyegetés váltott ki. A csomagszállítók árfolyama folyamatosan leképezi a kereskedelmi szektor rezdüléseit, ezért a Wall Streeten megbízható indikátorként kezelik őket. Márpedig ha Kínából kevesebb áru érkezik, akkor kevesebbet is kell kiszállítani a megrendelőkhöz, igaz, a pótlásukra máshonnan érkező termékek terítése is bőséggel ad munkát, nem szólva az e-kereskedelem dinamikus növekedésével megsokszorozódó feladatokról.
A FedEx vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az áruk országok közötti szabad áramlását érintő fenyegetettség bennük is aggodalmat kelt, s vállalata a korlátok lebontásában, nem a felépítésükben érdekelt.
Ám amelyik kutya ugat, az nem harap – ezt a felfogást vallja Frederick Smith is, csatlakozva a nagyotmondást Trump tárgyalási taktikája részének tekintő elemzőkhöz. Smith mindent egybevetve még sose volt ennyire optimista a cége jövőjét illetően, s ezt a kihívásokhoz igazított stratégiájukra, hálózatuk bővítésére, digitalizációs fejlesztéseikre alapozza. A májussal zárult negyedik üzleti negyedév számai alapján jó oka van a bizakodásra, hisz a forgalom, a nyereség és a marzsok egyaránt javultak a csoport valamennyi egységénél.
Az egy részvényre eső kiigazított eredmény (EPS) – 20 centtel meghaladva a Thomson Reuters elemzői várakozásait – 5,91 dollár lett.
A bevétel a konszenzusnak megfelelően 10,2 százalékkal 17,3 milliárd dollárra, míg az adózott eredmény 40 százalékkal 1,6 milliárd dollárra bővült az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Az üzleti év egészét jellemző, 27 százalékkal 4,17 milliárd dollárra növő adózott nyereség jobb is lehetett volna 300 millió dollárral,
ha a csoporthoz tartozó európai TNT-t nem érte volna a rendszerét megbénító durva kibertámadás az ősszel. Elemzők szerint a negyedév kedvező mutatóit a hatékonyabb munkaszervezésnek, a magasabb csomagszámnak, a társaságiadó-visszatérítéseknek, a Fed kamatemeléseinek és részvény-visszavásárlási programjának köszönheti a FedEx. Kereskedelmi háború ide vagy oda, a folyó pénzügyi évben – az elemzői várakozások másfélszeresére rúgó – 9 százalékos forgalomnövekedést várnak a csomagszállítónál, s ahogy azt Trip Miller, a Gullane Capital Partners fedezeti alap igazgatója a Reutersnek elmondta, a következő három év is sikertörténet lesz.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.