Az amerikai tőzsdéken tavaly 261 új cég kezdte meg a kereskedést, ezek egyötöde a technológiai szektorból került ki. Ez az előző évhez képest 14 százalékos emelkedést jelentett, az elért volumen pedig 16 százalékkal 60 milliárd dollárra emelkedett. A leginkább várt unikornisok azonban nem érkeztek meg, így az Airbnb, a BuzzFeed és a Lyft elhalasztotta a nyilvánossá válást, a Spotify pedig a közvetlen részvényeladást választotta, nem kockáztatta az IPO-eljárást. Bár az év közben elromló hangulat az IPO-hozamokat sem kímélte, sok frissen tőzsdére került amerikai kisvállalat jól zárta a 2018-as évet.
Az év technológiai IPO-ja az Egyesült Államokban minden kétséget kizáróan a Nasdaqon debütált Zscaler volt, 160 százalék feletti teljesítményével. Ezt 2018 márciusa óta érte el, amikor 16 dolláros áron került a parkettre.
A kiberbiztonsággal foglalkozó vállalat bővülő bevételekről, stabil jövedelmezőségről tudott beszámolni, főképp a FedRAMP Connect programban elért helye miatt. Ezzel a Zscaler egyikévé vált annak a négy biztonsági cégnek, amelyek az amerikai kormányhivataloknak és ügynökségeknek dolgozhatnak. Ennek ellenére a Zscaler pozíciója még mindig ingatag, hisz másik három riválisa egyenként négyszer akkora, mint ő, mérethátránya nemcsak a megrendeléseknél jelentkezik, de akvizíciós célponttá is teheti.
A frissen nyilvánossá váló tech vállalatok közül 100 százalék feletti teljesítményt mutatott még fel az Elastic a New York-i börzén. A big data vállalat azok mögött a keresések mögött áll az adathálózatával, amelyek például a társkereső tinderezőket kötik össze, vagy az Uber-sofőröket az utasaikkal, de sok élelmiszer-hálózat is az Elasticot használja. Annak ellenére, hogy az elmúlt három hónapban már meg is duplázódott az árfolyama, érdemes reálisan kezelni a céget, amely a mai napig veszteséget termel, bár biztató, hogy a bevételei éves alapon 72 százalékkal nőttek.
Európában jóval óvatosabbak voltak a vállalatvezetők, itt a lassú gazdasági fellendülés mellett is csökkent az IPO-k száma, a jelenséget pedig a brit, olasz és francia politikai bizonytalanság is fokozta.
Az éves volumen 5 százalékkal 41 milliárd dollárra esett 2018-ban. Év közben ki is derült, hogy indokolt volt a kétlépésnyi távolság. A spanyol olajvállalat, a Cepsa például az utolsó pillanatban visszavonta tőzsdei megjelenését, a régóta várt Aston Martin-IPO sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Voltak azonban sikeres kibocsátások is. Az elektronikus fizetési rendszert fejlesztő Adyen június 13. óta 195 százalékos pluszban is volt már, egészen szeptemberig, amikor lejárt a bennfentesek eladási tilalma. Ugyanígy a technológiai szektorban startolt a március óta mikroszenzorok és rendszerek előállításával foglalkozó Sensirion, mígnem augusztus 22-én bejelentették, hogy a tőzsdei debütálással összefüggő költségek miatt 2 millió svájci franknyi nettó veszteséget halmoztak fel.
Ázsiában sem volt jobb az általános helyzet. A globálisan legnagyobb volumenű kibocsátás, a Softbank telekom lányának árfolyama már az első kereskedési napon 14 százalékot esett, és hasonló sorsra jutott egy másik megaüzlet, a Tencent zenei üzletágának amerikai kibocsátása is.
Magyarországon 2019-ben több jelentős változásra számítunk. Egyrészt januárban döntés születhet az MKB nyilvánosan működő részvénytársasággá alakulásáról.
Konkrétumokról még nincs hír, de az már régóta tudott, hogy a bankot 2019 végéig tőzsdére kell vinni. Az MKB vezérigazgatójának nyilatkozata alapján a piac nem számít 20 százalék feletti tőzsdei jelenlétre a kezdeti fázisban.
A másik fontos változás, hogy a BÉT új részvénykategória-rendszert vezet be, amelynek értelmében megszűnik a T kategóriába való belépés lehetősége, helyette a BÉT Xtend piac lehet az első lépcsőfok a blue chippé válás útján. Ezen az úton indult el 2018-ban a Megakrán és a Cybergastro is, a következő hat hónapban további új kibocsátók érkezhetnek.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.