Nem okoztak bombameglepetést negyedéves jelentéseikkel az amerikai technológiai szektor nagyjai, pozitív jövőképük viszont elhomályosította a felmerült problémákat.
Átmenetileg ismét a veszteségzónában parkolt le a Tesla, de ez most sem izgatta túlzottan a befektetőket, mivel a cégvezetés ismét fényes perspektívát vázolt fel nekik, megerősítve, hogy
bár az év vége felé induló sanghaji óriásgyárban a termelés felfuttatásában jelentékeny csúszás várható. Az első negyedév 494 millió dolláros, egy részvényre vetítve 2,9 dolláros (EPS) veszteségéből a másodikban faragnak valamennyit, ősztől már ismét nyereséggel fognak zárni.
A Fremontban az időszakban legyártott 77 ezer elektromos autóból csak 63 ezer jutott el időben a megrendelőkhöz. A szállításokban mutatkozó fennakadások mellett az amerikai értékesítéseknél a szövetségi adókedvezmények év eleji megvágása okozott gondot, amit árcsökkentéssel próbált ellensúlyozni a Tesla. A termelés finanszírozásához immár nincs szükségük külső forrásra.
Noha a negyedévet 2,2 milliárd dolláros készpénzállománnyal zárták, Elon Musk alapító-vezérigazgató – korábbi álláspontját felülírva –
nem zárta ki, hogy folyamatban lévő fejlesztéseikhez tőkeemelést hajthatnak végre.
Bár a negyedévben a legfontosabb tételeknél nem hozták az elemzői várakozásokat, ezt a Tesla árfolyama néhány tizedszázalékos gyengüléssel vette tudomásul.
A Facebook árfolyama viszont 9 százalékkal lőtt ki a szerdai piaczárás után kiadott gyorsjelentésre. A piacon megkönnyebbüléssel nyugtázták, hogy a közösségi portál üzemeltetőjének fejlődését nem tudják megtörni a lassan mindennapossá váló botrányok.
A napi rendszerességgel a Facebookot használók száma az egy évvel korábbihoz képest 8 százalékkal 1,56 milliárdra nőtt, a havonta legalább egyszer bejelentkezőké ugyanilyen arányban 2,37 milliárdra gyarapodott.
Amerikában megrekedt a bővülés, ám az egy felhasználóra eső bevétel így is tovább nőtt, mivel a hirdetőket semmivel sem lehet eltántorítani a cégtől. Ezt jelzi az éves alapon 26 százalékkal gyarapodó, 14,9 milliárd dolláros negyedéves hirdetési bevétel. Az adózott eredmény viszont felére, 2,43 milliárd dollárra esett vissza, ebben a tartalomcenzorok tömeges felvételével 36 százalékkal bővült dolgozói létszámnak, a másfélszeresére nőtt működési költségeknek nagy szerepük volt. A konszenzust kismértékben felülmúló adatok mellett azt is díjazta a piac, hogy – kiterítve lapjait – a Facebook 3 és 5 milliárd dollár közé becsülte az adatkezelési botrányaival kapcsolatos amerikai bírságok várható összegét, s ebből hárommilliárdot már félre is tett.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.