A kávé árának gyors csökkenésének három fő oka
A spekulatív shortokkal a legutóbbi időkben rendkívül nagy hozamokat lehetett elérni a kávé határidős piacán kialakult viszonyok miatt, s mivel ezek a feltételek jelenleg is fennállnak, tovább nő a short pozíciók száma, ami miatt – valamint a jónak ígérkező brazil termés miatt – további nyomás nehezedik a kávé spot árára – írja Peter Garnry, a Saxo Bank munkatársa.
A kávéárak esésének természetesen megvannak a következményei a nagy kávéház-láncok oldalán, így a Starbucks-nál is. Az amerikai székhelyű lánc hullámzó éven van túl: 2018 júniusában egy nap alatt esett 9 százalékot, amikor bejelentették jó pár egység bezárását, de azóta 50 százalékkal nőtt a részvényeinek ára.
A Starbucks jellemzően a nyerskávé-szükségleteinek mintegy felét több mint egyéves lejáratú határidős ügyletekkel biztosítja.
Ebből adódóan nem érvényesül teljesen az alacsony spot ár a társaság gazdálkodásában, de a kávé árának kitartó esése és az áralakulás kilátásai miatt a Starbucks igen alacsony áron tudja lekötni a beszerzésének egy részét. És mivel a Starbucks nem csökkenti a vásárlói felé a kávé kiskereskedelmi árát, az alacsony beszerzési ár közvetlenül hat a nyereségre.
A kávé világpiaci árának növekedését válthatja ki, ha a termelők a növelik a készleteiket és a kínálat egy részét visszatartják, vagy ha romlana az időjárás, de makrogazdasági oldalról is egyre nő egy árfelhajtó tényező esélye,
mivel a Kína felől érkező pozitív hírek a brazil reál erejét is növelhetik.
A Starbucks befektetői a fentieken kívül nem hagyhatják figyelmen kívül azt sem, hogy a Starbucks részvényeinek értékeltsége a vállalati érték/EBITDA mutató tekintetében (EV/EBITDA) 50 százalékos felülértékeltséget mutat az amerikai részvények átlagához képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.