A növekedési kötvényprogram (nkp) elindításával elkezdődhet egy egészséges verseny a bankhitelek és a kötvénypiaci forrásbevonás között, a vállalati-kötvénypiac likviditásának növelése a tőkepiaci finanszírozás előszobája lehet
– emelte ki Nagy Márton, az MNB alelnöke a Növekedés.hu-nak adott szerdán megjelent interjúban. A programban a magyar székhelyű, nem pénzügyi vállalatok forintban denomiált, legalább B+ minősítéssel rendelkező, 3-10 éves futamidejű kötvényeit vásárolhatják meg 300 milliárd forint keretösszegben. Egy kibocsátásnak el kell érnie az 1 milliárd forintot és az MNB-hez egy sorozatból legfeljebb 70 százalék kerülhet az elsődleges és a másodlagos piaci vásárlások során.
A vállalatikötvény-kibocsátások volumene így megközelítheti majd a 430 milliárd forintot, egy vállalatcsoportnál a 30 milliárd forintot is elérheti.
Az MNB április végén teszi közzé a program részletes feltételeit tartalmazó terméktájékoztatót és a kibocsátási menetrendet, majd május elejére tervez egy szemináriumot az nkp részleteiről több mint 100 nagyvállalat számára – ismertette az alelnök.
A vállalatoknak az előkészítési szakaszban elsőként egy befektetési szolgáltatóval, valamint egy jogi tanácsadóval kell felvenniük a kapcsolatot, amelyek végig kísérik azokat a kibocsátás során. Június elejétől kezdődhet a tervezett kötvények hitelminősítése, amit az MNB megbízásából két német hitelminősítő cég fog elvégezni. Ez legfeljebb két hónapot vesz majd igénybe. A kibocsátott értékpapírok minősítését évente felülvizsgálják, egészen a lejáratig.
Az MNB az nkp keretében július 1-jét követően kezd el vállalati kötvényeket vásárolni, mind zárt, mind nyílt körben forgalomba hozott kötvényekből vásárolhat.
A zártkörű kibocsátás valamivel gyorsabb lebonyolítást tesz lehetővé, ugyanis kevesebb adminisztratív kötelezettséggel jár. Ugyanakkor mindkét esetben elvárás, hogy a kibocsátást követő fél éven belül a vállalati kötvényt bevezessék a Budapesti Értéktőzsdére: vagy a klasszikus szabályozott (hitelpapír) piacra, vagy a kialakítás alatt álló, úgynevezett MTF (Multilateral Trading Facility) platformra – tette hozzá Nagy Márton.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.