Az elmúlt év végére a nem banki mobilfizetési szolgáltatók forgalma 7,78 százalékkal 7 ezermilliárd dollárra nőtt Kínában, amelyből az Alipay 53,8, a Tencent 38,9 százalékos részesedést hasított ki.
A banki technológia így már a háta mögött tudja a Szilícium-völgyet, ahol sok esetben még mindig mágnescsíkos bankkártyákkal fizetnek
– vélekedett Knut Holmen norvég stratégiai tanácsadó az UniGlobal által tizenegyedszer megszervezett Banki Innovációs Fórumon, Prágában.
A pénzügyi jövő korábban elsősorban a bankkapcsolatokkal nem rendelkezők bevonzásában használt alternatív utakat – az évtized elején Afrikában jóval több mobilon bankoló ügyfél volt, mint Európában –, de mára a technológiai fölény is áthelyeződött.
Ázsiában az ügyfelek számára zajló fejlesztések 63 százaléka alternatív fizetési megoldás, s csak 37 százalék a klasszikus banki megoldás, a bankkártya aránya, eközben az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló EMEA-régióban még csak 55 százalékos az alternatív út aránya
– jelezte Victor Dostov, az orosz elektronikus pénz- és átutalási szövetség elnöke.
Miközben a fogyasztói bizalom alapesetben ma lényegesen nagyobb a technológiai cégek, mint a pénzintézetek iránt – Knut Holmen egy amerikai felmérést idézett, amely szerint a technológiai cégekben a válaszadók 79, a bankokban a 47 százaléka bízik –, ám amikor a fizetésre kerül sor, akkor – miként arról Jan Macek, a CGI pénzügyi szolgáltatásokért felelős alelnöke egy Visa-tanulmány alapján beszélt –
az internetes fizetési helyzetekben az emberek ma még toronymagasan a bankokat választják, és nem a pénzügyi területre is kacsingató bigtech cégeket (Google, Apple).
A bigtech cégek viszont ma már lényegében megkerülhetetlenek, hiszen a mindennapi gondolkodás részei, ráadásul sikerrel tudatosították a felhasználókban, hogy a digitális szolgáltatások ingyenesek – hiszen a fejlesztéseiket nem közvetlenül a lakossági felhasználókkal fizettetik ki. Jellemző példa a Knut Holmen által közepes játékosként jellemzett szállásfoglaló oldalak – Booking.com, Hotels.com – helyzete: ezek a cégek nemegyszer 25 százalékos jutalékért közvetítik az utasokat a szállodákhoz, ám az ügyfél ebből semmit sem vesz észre, hiszen ő csak a pénztárcájának megfelelő ajánlatot látja.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.