Kora délután a londoni tőzsde fő mutatója, az FTSE-100 index 1,08 százalékos, a frankfurti DAX-index 1,94 százalékos, a párizsi CAC-40 1,59 százalékos, a milánói FTSE MIB 1,96 százalékos, a madridi IBEX 35 pedig 1,91 százalékos mínuszban állt. A páneurópai mutatók közül a Stoxx Europe 600 1,42 százalékkal, az FTSE Eurofirst 300 index pedig 1,41 százalékkal, míg az euróövezeti EuroStoxx50 mutató 0,56 százalékkal esett.
Trump elnök csütörtök este jelentette be, hogy
június 10-től 5 százalékos vámot vetnek ki minden mexikói importtermékre, és minden hónapban további öt százalékponttal emelik a vámtarifát, amíg annak mértéke el nem éri a 25 százalékot, hacsak Mexikó meg nem állítja az Egyesült Államok felé özönlő közép-amerikai bevándorlókat. Ezzel kérdésessé vált a három észak-amerikai ország új szabadkereskedelmi egyezményének sorsa.
Az amerikai elnök 5 százalék vám kivetésével szorítaná rá Mexikót az illegális bevásárolás feltartóztatására.
Kanadában éppen szerdán indították el hivatalosan, Mexikóban pedig csütörtökön jelentették be, hogy elindítják az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezményt (NAFTA) felváltó, tavaly november 30-án parafált új szerződés parlamenti jóváhagyásának folyamatát. Mike Pence amerikai alelnök csütörtökön a kanadai miniszterelnökkel tartott tárgyalása után azt bizonygatta, hogy megpróbálja nyáron keresztülvinni az új megállapodást a kongresszuson.
Az amerikai elnök meglepte a piacokat azzal, hogy
új frontot nyitott a globális kereskedelmi vitákban, miközben még Kínával sem jutott dűlőre.
Az európai tőzsdéken minden szektor veszteségben áll, mivel a befektetők a részvénypiacokról a biztonságot jelentő államkötvényekbe terelik át tőkéjüket. A jelentős mexikói kitettségekkel is rendelkező autógyártók a nap vesztesei, alindexük több mint 3,3 százalékos mínuszban állt kora délután.
A három nagy német autógyártó közül a Volkswagen árfolyama több mint 4 százalékkal, a Daimleré több mint 3 százalékkal, a BMW-é pedig több mint 2,3 százalékkal csökkent a frankfurti tőzsdén. A Fiat Chrysler olasz-amerikai autógyártó részvényei 5,36 százalékos mínuszban forogtak Milánóban, a New York-i elektronikus jegyzésben pedig 5,22 százalékos veszteségben várták a nyitást.
A nagy ázsiai autógyártókat és beszállítóikat is megrengette a hír. Japánban a Toyota árfolyama 2,85 százalékkal, a Hondáé 4,26 százalékkal, a Nissané 5,39 százalékkal, a Mazdáé pedig több mint 7 százalékkal csökkent.
Ulrich Leuchtmann, a Commerzbank elemzője rámutatott: az amerikai kereskedelempolitika egy minőségileg más fordulatot vett.
„A vámokat nem gazdasági célok elérését szolgáló eszközként használni valami olyan dolog, amely új minőséget hoz az eljárásokba” – írta, utalva arra, hogy a migráció eddig nem gazdasági, hanem politikai téma volt.
Az autók és autóalkatrészek teszik ki Mexikó Egyesült Államokba irányuló exportjának legjelentősebb tételét, tavalyi érékük 93,3 milliárd dollár volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.