A hitelmoratóiumnak köszönhetően a koronavírus járvány alatt is fennmaradt a dinamika a magyar bankrendszerben – derült ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hitelezési jelentéséből. Eszerint a vállalati oldalon a korábbi évi 16 százalékról 8,4 százalékra mérséklődött az állományi növekedés, ezen belül a kis- és középvállalati oldalon 9,4 százalékos volt.a hiteldinamika. Nagy Tamás, az MNB pénzügyi rendszer elemzési igazgatóságának igazgatója szerint ennek a növekedésnek nagyjából fele köthető a moratóriumban a bankoknál bennmaradt hitelekhez. Dancsik Bálint főosztályvezető szerint a moratóriumban résztvevők aránya mind a lakossági, mind a vállalati oldalon 40-50 százalékos, de komoly eltérések vannak. Például a vállalati oldalon a kkv-k nagyobb arányban veszik igénybe a lehetőséget, a nagyvállalatoknál 30 százalék alatti az igénybevétel.
A lakosságnál a személyi hiteleknél 70 százalék feletti az igénybevevők köre, a lakáshiteleknél 40 százalék körül áll, az autóhitelek ugyanakkor legkevésbé érintettek a moratóriumban.
A magyar hiteldinamika üteme fél éve még 12, most már csak 1,5 százalékponttal magasabb az EU-átlagánál, ami annak köszönhető, hogy Európában óriási folyószámlahitel-kereteket nyitottak az ottani vállalatoknak – emlékeztettek a jegybanki szakértők. A lakossági oldalon ugyanakkor a magyar emelkedés kiugró, de Dancsik Bálint szerint ezt az is magyarázza, hogy a lakosság GDP-arányos hitelállománya messze elmarad az uniós, de még a régiós átlagtól is, így alacsony bázisról indulunk.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) értékelése szerint a pandémia legkomolyabb korlátozásait hozó hónapokban a piaci kondíciók romlottak, a hitelfelvételek szigorodtak, s ezzel párhuzamosan a hitelkereslet is csökkent a lakosság és a vállalatok körében. Dancsik Bálint szerint mindkét lépés érthető volt a megváltozott piaci körülmények, a megnövekedett óvatosság miatt. Ezen hatásokat volt hivatva ellensúlyozni egyrészt a hitelezési moratórium, a másik oldalon ugyanakkor a kínálatot az állami és a jegybanki hitelprogramok igyekeznek szélesíteni, a hitelkeresletet fenntartani. A II. negyedévben ugyanakkor az állami hitelprogramok közül a már korábban bevezetett, ismert termékek tudtak érdemi segítséget nyújtani – a vállalati oldalon ez az NHP, a lakossági oldalon pedig a babaváró hitel volt, a többi terméknél ugyan komoly volt az érdeklődés, ám a termékek az időszak közben jelentek meg és így igénylés és folyósítás elhúzódott, így a II. negyedévet érdemben még nem tudták segíteni, de a következő hónapokban már láthatóak lesznek ezen hitelprogramok hatásai is.
A vállalati oldalon a szűken vett II. negyedévben 1,4 százalékkal, 126 milliárd forinttal mérséklődött a hitelállomány.
Ebben a jegybanki szakemberek szerint szerepet játszott az, hogy több nagy cég a válság első napjaiban, az I. negyedévben komoly összegű, rövid távú likviditási hiteleket vett fel, amelyeket a II. negyedévben visszafizettek. Az új szerződéskötések 18 százalékkal maradtak el éves szinten a II. negyedévben az egy évvel korábbi bázistól, aminek döntő részét az áprilisi lényegében hitelstopnak érezhető megtorpanásakor abszolválták a bankok, május- júniusban már szépen emelkedtek a folyósítások. A teljes új kihelyezéseken belül 30, a kkv-hitelek között 60 százalékos volt az NHP Hajrá részaránya. A pénzintézetek az érintett három hónapban azt tapasztalták, hogy a megmaradt hitelkereslet döntően a rövid távú, likviditási hitelek irányban volt magas.
A bankok 55 százaléka szigorított a nagy- és közepes, 47 százalékuk a kis- és mikrovállalkozások hitelezési feltételein,
s a II. félévben a pénzintézetek 53, illetve 38 százaléka további szigorítást helyezett kilátásba.
A lakossági oldalon a 232 milliárdos hitelezési többletből 140 milliárd forint volt a Babavárónak köszönhető, a lakáshitelek állománya 88 milliárddal magasabb az egy évvel korábbi bázisnál, sőt 6 milliárddal még az egyéb fogyasztási hitelek állománya is nőni tudott – itt egyértelmű a moratórium állomány fenntartó hatása, hiszen az új folyósításokon belül a járvány hatására leginkább a személyi kölcsönök 63 százalékos visszaesése volt látható.
A lakáshitelek 20 százalékkal estek, ugyanakkor a babaváró ugyanakkor mentette a piacot.
A bankok 36 százaléka a lakáshitelek, 80 százalékuk a fogyasztási hiteleknél szigorított a kondíciókon, a II. félévre viszont már a hitelintézetek 16 százaléka enyhítést vár. Bár a hitelkereslet komolyan visszaesett az első félévben, a feltételek enyhítésével az érdeklődés visszatérését várják a bankok.
Az MNB felmérése szerint az új lakáshitelek 74 százaléka legalább 10 évre, vagy a futamidő végéig fix kamatozású volt június végén. A szigorítások ellenére sem emelkedtek a hitelköltség mutatók, amit a személyi hitelek év végéig 5,9 százalékon történő befagyasztása indokolhat.
A 862 milliárd forintnyi babaváró a lakossági hitelállománynak már 10 százalékát teszi ki. A termék válságálló volt, hiszen a többi hiteltermékhez képest sokkal kisebb volt a visszaesés a pandémia idején a folyósításban. A jegybank külön kérdőíves felmérést végzett a babaváró igénylőknél. Ennek eredménye szerint az ügyfelek 75 százaléka valamilyen lakáscéllal vette fel a támogatást. A korlátozások idején csak az autóvásárlási hitelcél esett vissza szignifikánsan. A felmérés szerint a babavárót felvevők kétharmada viszonylag könnyen tudja viselni a törlesztési terhet, annak köszönhetően, hogy a felmérés szerint a babavárót felvevők zöme magasabban kvalifikált, jobb jövedelmi helyzetben van, jelentékeny többségüknek legalább 3 hónapra elegendő tartaléka van.
Kérdésre válaszolva Nagy Tamás elmondta:
a jegybank szorosan nyomon követi a moratóriumban részt vevők helyzetét, egyelőre úgy vélik, hogy 2021-től egy célzott moratóriumnak kellene felváltania a mostani általános moratóriumot, ahol a sérülékenyebb háztartások számára nyílna lehetőség a prolongálásra.
A sérülékeny háztartások arányát 10-15 százalékra teszi az MNB. További intézkedés nélkül 8-10 százalékos szintre futhat fel a jegybank szerint a nem fizető hitelek állománya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.