Az elmúlt négy évben háromszorosára nőtt a lakosság pénzügyi kultúráját fejlesztő programokban résztvevők száma – többek között erre is rávilágít az Állami Számvevőszék kutatása, amely átfogó képet ad az állampolgárok pénzügyi kultúrájának fejlesztését célzó kezdeményezésekről. 2016-hoz képest jelentősen nőtt mind a képzések volumene, mind a képzési programok és a képzést folytató intézmények száma is.
Az ÁSZ kutatói rámutatnak, hogy a hazai pénzügyi kultúra terjesztésének eszközei sok tekintetben fejlődtek.
Az Állami Számvevőszék társadalmi felelősségvállalásának kiemelt területe a magyar lakosság pénzügyi tudatosságának erősítése, melyben nagy szerepet kapnak a pénzügyi kultúra fejlesztési programok. Az ÁSZ először 2016-ban mérte fel és értékelte a hazai pénzügyi kultúra fejlesztését szolgáló kezdeményezéseket.
A felmérés eredményei akkor arra hívták fel a figyelmet, hogy bár a közoktatásban tanulók jelentős hányada részesült – jellemzően nonprofit szervezetek által nyújtott – pénzügyi kultúra fejlesztését célzó képzésben, ezek a képzések többnyire rövidek voltak, a képzési tematika, a tananyagok rendelkezésre állása, nyilvános elérhetősége gyakran nem volt biztosított, valamint jellemzően elmaradt az eredményesség visszamérése. A 2016-os felmérés információforrásként szolgált az ÁSZ partnereinek, áttekintést nyújtott a pénzügyi kultúra fejlesztésére vonatkozó nemzeti stratégia kialakítása, valamint az operatív tervek, kezdeményezések megalkotása során.
A 2016-os kutatás óta a hazai pénzügyi kultúra infrastruktúra sok tekintetben fejlődött. Számos állami kezdeményezés indult el és valósult meg: a Kormány 2017-ben elfogadta a lakosság pénzügyi tudatosságát fejlesztő stratégiát, és már rendelkezésre állnak a hét évet felölelő stratégia első két évére (2018-2019) vonatkozó cselekvési terv elért eredményei. Megjelent továbbá az első akkreditált pénzügyi kultúra tankönyv, amelyet számos segédlet követett. Tekintettel a változásokra, valamint a korábbi kutatás óta eltelt időszak hosszára, indokolt volt, hogy az Állami Számvevőszék ismételten felmérje a pénzügyi kultúra fejlesztés jelenlegi helyzetét.
A 2020-as kutatás során az ÁSZ szakemberei azt vizsgálták, hogy a képzések jellemzően kiket érnek el, milyen szervezetek, mely témaköröket, milyen módszerekkel oktatnak, milyen ezeknek a képzéseknek a minőségbiztosítottsága, illetve mely területeken történt előrelépés az elmúlt években.
2016-hoz képest jelentősen nőtt a képzések volumene, a képzési programok, valamint az azon résztvevők száma – mutatnak rá az ÁSZ kutatói.
Felhívják továbbá a figyelmet arra a pozitív változásra, hogy
az elmúlt négy évben Magyarországon háromszor annyian részesültek pénzügyi kultúra fejlesztő képzésben, mint azt megelőzően.
Az iskoláskorú tanulók jelentős felülreprezentáltsága nem változott 2016-hoz képest. A képzést végző szervezetek közül az úgynevezett nagy eléréssel rendelkezők képzik a résztvevők túlnyomó többségét, ezen belül a közoktatásban tanulók döntő hányadát, több mint egymillió diákot.
A COVID-19 világjárvány következtében kialakult gazdasági visszaesés különösen azon csoportok esetében okozhat krízishelyzetet, amelyek nem rendelkeznek pénzügyi tartalékokkal, nincsenek felkészülve jövedelmük kiesésére.
Az egyéni válsághelyzetek tompítása és megelőzése érdekében fontos eszköz a pénzügyileg sérülékeny csoportok pénzügyi kultúrájának, illetve pénzügyi tudatosságának fejlesztése.
Egyértelmű javulás, hogy a korábbiaknál több program szól a pénzügyileg sérülékeny csoportoknak, azonban a hatékonyság érdekében fontos, hogy a képzések kialakításánál olyan szempontokat is figyelembe kell venni, mint a célcsoportok jövedelmi helyzete és társadalmi háttere.
Az ÁSZ kutatói előrelépésként értékelték, hogy a képzések átlagos időtartama hosszabb lett, valamint megjelentek a főleg felnőtteknek szóló, többnapos képzések. Előremutató, hogy a képzésekben részt vettek hatvan százaléka 3-4 órás képzésekben részesült, amelyek már alkalmasak a figyelemfelhívásra, a téma iránti érdeklődés felébresztésére.
A tudásátadás fókuszában továbbra is az egyéni takarékoskodás és pénzügyi tudatosság, a pénzügyi önismeret, attitűd és viselkedés fejlesztése állt. A nyugdíjas-kori tartalékolási stratégiák oktatásának elterjedtsége azt mutatja, hogy a képzéseket folytató szervezetek felismerték, hogy ez a demográfiai folyamatok miatt is indokolt.
Az Állami Számvevőszék kutatói azonban arra is felhívták a figyelmet, hogy a képzések fejlesztése során szükséges törekedni arra is, hogy
ne csupán a pénz tudatos elköltésével, hanem a pénz, a jövedelem megszerzésével kapcsolatos ismeretek köre is bővüljön.
A technológiai innovációk térnyerésével – és minden bizonnyal részben a COVID-19 világjárvány miatt is – közel kétszeresére nőtt az online, digitális tudásterjesztést is alkalmazó képzések aránya. A hagyományos oktatási módszerek használata mellett a szituációs feladatokra, helyzetgyakorlatokra épülő oktatási megoldások kerültek előtérbe 2020-ban. Utóbbi különösen alkalmas arra, hogy ne csupán ismereteket közöljön, de mentalitást és attitűdöt, a pénzügyi személyiséget is formálja.
Az ÁSZ kutatói szerint további előrelépéseket kell tenni a képzési tematikák, a tananyagok, illetve az akkreditált oktatási anyagok fejlesztésében. A képzések eredményességének mérése bár nőtt az elmúlt időszakban, kiemelten fontos lenne, hogy a képzéseket nyújtó szervezetek rendszeresen mérjék a képzések eredményeképpen mutatkozó fejlődést.
A kutatás eredményei felhívják a figyelmet arra is, hogy indokolt a képzések minőségét szavatoló szakmai garanciák megerősítése. A közpénzt is felhasználó szervezetek esetében ezen szakmai garanciák meglétét pedig a finanszírozásban résztvevő állami szervnek indokolt számon kérnie, mind a pályázati eljárások, mind a programok megvalósulásának ellenőrzése során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.