Egy álomnak vége: se a Hyundai, se leányvállalata, a Kia nem fogja gyártani bérmunkában az Apple önvezető autóit. Az egy hónapja felreppent, a tárgyalások hírét megerősítő nyilatkozat után hétfőn hideg zuhanyként érte a piacot az egyeztetések lezárásának hivatalos bejelentése a dél-koreai autógyártók részéről.
Több társaságtól is kaptunk együttműködésre szóló felkérést az önvezető autók fejlesztésére vonatkozóan, de ezek a tárgyalások kezdeti stádiumban vannak. Ebben a témában jelenleg nem folytatunk tárgyalásokat az Apple-lel
– hangsúlyozták.
Az ügy mégsem reménytelen, egy kiskaput nyitva hagytak a „jelenleg” megfogalmazással. Hogy a jövő mit hoz, azt nem tudni, a hirtelen jött rali mindenesetre kifújt: a Hyundai árfolyama 4,3 százalékot esett, piaci értéke ezzel 2,4 milliárd dollárral zsugorodott.
A Kiát nagyobb csapás érte, a 12,8 százalékos árfolyamzuhanás 4,7 milliárd dollárt szívott ki piaci kapitalizációjából, amelyet a januári bombasztikus hír 61 százalékkal röpített magasabbra.
Ennek az a magyarázata, hogy a jól értesültek már a komplett gyártási láncot felvázolták, döntően a Kia amerikai és dél-koreai üzemeire fókuszálva.
Mindenesetre a piacot jól feltüzelték, a CNBC és más orgánumok már arról írtak a múlt héten, hogy minden sínen van és a felek a megállapodást február 17-én alá is írják.
Az első, januári közleményben még 2027-es céldátum szerepel a tömegtermelés megindítására.
Az összeszerelés egy részét és az akkumulátorgyártást is az Egyesült Államokba vitték volna. Azt, hogy a bejelentés kinek volt fontosabb, jól illusztrálja az Apple árfolyammozgása, amely a nyitás előtti kereskedésben 6 tízezreléket süllyedt.
A technológiai óriás befektetőinek nincs miért aggódniuk, hiszen ha a decemberben megjelölt 2024-es időponttól valóban el akarják indítani a szakzsargonban iCar-ként emlegetett modell gyártását, akkor legfeljebb az idővel kell versenyezniük, a potenciális „kivitelezők” ugyanis sorban állnak a lehetőség elnyeréséért.
De a Hyundai-Kia párosnál sem mindenki siratja az üzletet, sőt: a két cég vezetésében és közös tulajdonosi körében élesen megoszlottak a vélemények arról, értelmes-e egyszerű bérgyártóként beszállni az iCar-projektbe, ami a világ hatodik legnagyobb autógyártó csoportjának a függetlenségét kérdőjelezné meg és az Apple okostelefonjait gyártó tajvani Foxconn szintjére „degradálná” a dél-koreai járműgyártás zászlóshajóját.
Az önállóság feladásával egyenértékű lépést és annak elutasítását sajtóhírek szerint fele-fele arányban támogatták a konszernen belül.
Üzletfilozófiai különbségek is az ügylet bukásához vezethettek a Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint.
A Hyundai ugyanis mindent házon belül szeret intézni, hogy közvetlen rálátása legyen a gyártási folyamatokra.
Az acélt saját kohóikban gyártják, motorokat, a hajtásláncot is maguk fejlesztik, a beszállítói láncot is szorosan a kezükben tartják.
Ezzel szemben az Apple a csúcstechnológia fejlesztését végzi, a tömeggyártást inkább az olcsóbban dolgozó bérgyártókra bízza. Az Apple már 2018-ban is tapogatózott a Hyundainál a közös munka lehetőségéről, akkor egyértelműen a „külsősökkel nem dolgozunk” felfogás hiúsította meg az együttműködést.
A dél-koreaiak büszkeségét akkor is, most is sérthette, hogy a termelési folyamatot mindenütt szorosan a kezében tartó Apple csak egyszerű gyártóként és nem stratégiai partnerként tekintett a Hyundaira.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.