BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csalódást okozott a Facebook

A várakozásoktól elmaradó számokkal rukkolt elő a Facebook a hétfői amerikai piaczárást követően közzétett harmadik negyedéves gyorsjelentésében és ezért paradox módon az Apple tehető felelőssé.

Kettejük vitája tavasztól eredeztethető, akkor vezetett be az Apple új, a Facebook számára kedvezőtlen adatvédelmi szabályozást, admimisztratíve megnehezítve a célzott hirdetések célba juttatását. A Facebook bevétele az egy évvel korábbi pandémiás időszak 21,47 milliárd dollárjáról 29,01 milliárd dollárra nőtt, amiből 28,28 milliárd származott közvetlenül a hirdetőktől. Az összbevétel elmaradt a Refinitiv 29,57 milliárd dollárról szóló elemzői konszenzusától. 

Fotó: Shutterstock

Az adózott eredmény 7,85 milliárdról 9,19 milliárd dollárra bővült, ami 17 százalékos plusznak felel meg.

Az egy részvényre eső nyereség (EPS) 2,71 dollárról 3,22 dollárra nőtt, a konszenzus 3,26 dollár volt.  Az üzemi marzs a költségek növekedése miatt lemorzsolódott, méghozzá 37-ről 36 százalékra.

Kilátásaikról szólva közleményükben a 31,5 és 34 milliárd dollár közötti tartományba teszik negyedik negyedévi összbevételt, szemben a Wall Street-i elemzők 34,84 milliárd dolláros várakozásával.

Jelentős bizonytalansági tényezőként említik egyfelől az Apple iOS 14 operációs rendszerének módosításaival járó negatív hatásokat, másfelől a járvány erősödéséből és ezzel párhuzamosan a konjunktúra ütemvesztéséből fakadó nehézségeket. 

A teljes üzleti év kiadásait 70-71 milliárd dollár közötti összegre becsülik, azaz a felső határból faragtak le kétmilliárd dollárt.

Jövőre viszont megszaladnak ismét a költségek, akkor a teljes évi kiadásaik várhatóan 91-97 milliárd dollár között lesznek, a műszaki és termékfejlesztés, valamint az infrastrukturális beruházások jóval magasabb forrásigényének köszönhetően.

A Facebook a negyedik negyedéből más vállalati struktúrára tér át, és ez a gyorsjelentéseiken is tükröződni fog. A hardverekre, a virtuális és a kiterjesztett valóságra összpontosító részlegét egy új jelentési szegmensbe viszik ki Facebook Reality Labs (FRL) néven, míg a Facebook, az Instagram, a Messenger és a WhatsApp által jellemzett termékportfóliót a Family of Apps (FoA) összefoglaló névvel illetik ezentúl. 

David Wehner pénzügyi igazgató közölte, hogy a Facebook arra számít, hogy az FLR-be történő befektetése 2021-ben mintegy 10 milliárd dollárral csökkenti a teljes működési eredményét. A metaverzum kiépítése, mint cél mellett elkötelezte magát a Facebook, amely inkább errefelé igyekszik terelni a közvélemény figyelmét a céget övező botrányokról, melynek legutóbbi fejezetét korábbi alkalmazottja, Frances Haugen írja, aki belső dokumentumok kiszivárogtatásával azt a látszatot kelti, mintha a Facebook manipulálná felhasználóit, pedig a valóság az, hogy a vállalat számára a felhasználók biztonsága fontosabb, mind a profitszerzés. Mindenesetre az üggyel már a washingtoni törvényhozás is foglalkozik, s ott nem éppen így ítélik meg a Facebook magatartását.

Újabb tragédiákhoz vezethet, ha nem szabályozzák a Facebookot

A Facebook durván egy évtized alatt a világ meghatározó online platformjává vált. Ezzel párhuzamosan a gyűlöletbeszéd, a lázító retorika és a félretájékoztatás közvetítőjévé vált.

A gyengébb gyorsjelentés okozta kesernyés hangulatot a Facebook egy 50 milliárd dolláros részvény-visszavásárlási program meghirdetésével akarta feldobni és ez sikerült is neki. Árfolyama hétfőn 2 százalékos emelkedéssel várta a gyorsjelentést, azt követően pedig 3,5 százalékot erősödött a zárás utáni elektronikus kereskedésben, elérve a 925 milliárd dolláros piaci kapitalizációt. A Facebook részvényei az idén már 23 százalékkal drágultak.  

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.