Egyre nő az aggodalom és a megosztottság a Volkswagen wolfsburgi fellegvárában a Tesla berlini gyárának jövő évre tervezett megnyitása miatt. A német óriástól mindössze 200 kilométerre letelepedő e-autógyártó elsősorban a munkavállalók körében kelt szorongást, sokan rettegnek az elbocsátásoktól. A helyzet odáig fajult, hogy Herbert Diess vezérigazgató kénytelen volt csütörtöki amerikai útját is lemondani, hogy részt vegyen a helyzet megvitatására összehívott munkásgyűlésen.
Igen, aggódom Wolfsburgért
– mondta Diess a dolgozók előtt a több mint 60 000 embert foglalkoztató üzemben tartott megbeszélésen.
Azt szeretném, hogy az önök gyermekeinek és unokáinak is biztos munkahelye legyen itt nálunk, Wolfsburgban. Ezért vagyok itt
– tette hozzá.
A munkavállalók azonban joggal aggódnak, hiszen túl nagy a kontraszt a két cég munkaerő-szükséglete között. Amint azt Diess is kiemelte a gyűlésen, a Tesla Berlinben összesen csupán 7000 embert akar felvenni, és egy villanyautó (EV) legyártása állítólag mindössze 10 órát vesz majd igénybe.
Ehhez képest a VW zwickaui elektromosautó-gyárában - amely tavaly decemberben közel 9000 embert foglalkoztatott - jellemzően 30 órát vesz igénybe egy autó összeszerelése, és a vezérigazgató jövőre 20 órára szeretné csökkenteni a gyártási időt.
Bár igaz, hogy Elon Musk cégének piaci dominanciája felerősítette a Volkswagen elektromos átállásra fordított erőfeszítéseit, ám valójában már évek óta tart a folyamat
– mondta el a Quartz online portálnak Michelle Krebs, a Cox Automotive vezető elemzője.
Két évvel ezelőtt tűzte ki célul a vállalat, hogy 30 év alatt szén-dioxid-semlegessé válik.
Idén márciusban már azt közölték, hogy 6 akkumulátorgyárat nyit Európa-szerte, valamint 18 000 töltőállomásból álló hálózatot telepít. A cél az, hogy az EV legyen a legköltséghatékonyabb megoldás az autósok számára, mivel 2030-ban már minden második, a VW által eladott gépkocsi akkumulátoros lesz.
A Tesla Németországba érkezése után viszont valóban fokozta erőfeszítéseit a Volkswagen menedzsmentje. Épp egy hete jelentették be, hogy a "növekvő versenyre" tekintettel további egy hónappal, december 9-re halasztják a csoport következő ötéves beruházási tervét, mivel még egyszer át akarják gondolni a projekteket.
Az már bizonyos, hogy hamarosan elstartolhat az egyik elektromos modell gyártása a wolfsburgi üzemben, de Diess csütörtökön azt is elárulta a dolgozóknak, hogy a vállalat fontolgatja egy második EV-típus gyártását is ugyanott.
Krebs kiemelte, hogy a német szakszervezetek nagyon erősek, és aggódnak a munkahelyek elvesztésének réme miatt, mivel az EV-k összeszereléséhez nem kell annyi munkás, mint a belsőégésű motorral működőkéhez.
Ráadásul ott van még a költségcsökkentés kérdése is
– tette hozzá, megjegyezve, hogy az elektromos járművek kifejlesztése hatalmas beruházás.
Daniela Cavallo, a VW szakszervezet vezetője, aki a cég igazgatótanácsában is helyet kapott, mindenesetre leszögezte, hogy semmiféle leépítést nem hajlandó elfogadni a vállalat várható átalakításának részeként.
Cavallo ugyanakkor arra is felszólította Diesst, hogy a beszállítási lánc problémáival is többet foglalkozzon. A VW járműgyártása idén 27 százalékkal csökkent, ami az 1950-es évek óta nem fordult elő Wolfsburgban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.