Az egyre megosztottabb amerikai politikában ritkaság, amikor a két vezető párt politikusai képesek együttműködni, ám a kriptoeszközök területén úgy tűnik erre is van példa. Az Egyesült Államok törvényhozása sokáig igyekezett figyelmen kívül hagyni a kriptovalutákat, és a szabályozó hatóságok is távol tartották magukat ezektől az eszközöktől, miközben a kriptók drámai növekedést értek el, így egyre kevésbé lehet azokat figyelmen kívül hagyni. Ám mint a Financial Times írásából kiderül, az iparág szereplői közben szorgosan toborozták szövetségeseiket, így mára mind a képviselőházban, mind a szenátusban rendelkeznek mind a két pártból szövetségesekkel.
A szabályozatlanságok mindenesetre sok szereplő kihasználta, a kritikusok szerint gyorsítva előadva az elmúlt 200 év pénzügyi tragédiáit. Való igaz ugyanis, hogy a digitális eszközök területén olyan dolgok is legálisak, amik a hagyományos értékpapírok esetében nem – ilyen például az eszköz eladása, majd rögtöni visszavásárlása, mely segíthet az adóterhek mérséklése kapcsán, a megdöbbentő mértékű tőkeáttét vagy épp az árak manipulálása, felpumpálása. Azonban nincs egyetértés azzal kapcsolatban sem, hogy ezek a digitális zsetonok értékpapírnak számítanak-e.
Az amerikai határidős árupiaci ügyleteket felügyelő hatóság
2015-ben a bitcoin kapcsán úgy nyilatkozott, hogy az árupiaci terméknek tekinthető.
A kriptopárti politikusok szerint hasonló módon kellene a többi kriptopénzt is felfogni, ám ezek esetében a zsetonok létrehozói vállalatok, szemben a bitcoin álnevet viselő alkotójával.
A demokrata párti Ro Khanna szerint a kriptók értékpapírként történő felfogása az azok vonzerejét jelentő decentralizációt korlátozná, pedig elméletileg ezek az eszközök a keleti-parti nagy bankok és a nyugati-parti Szilícium-völgy túlzott szerepét korlátozhatnák. A politikus szavaiból az nem derült ki, hogy ez hogyan valósulhatna meg, hiszen a legtöbb kripto vállalkozás finaszírozása ezekből a központokból érkezik.
Szeretné viszont értékpapírként kezelni a digitális zsetonokat Gary Gensler, aki az értékpapír és tőzsdefelügyeletet (SEC) vezeti,
és aki korábban az MIT-n órát is tartott a blokklánc és a pénz kapcsolatáról. Az ethereum kapcsán Gensler elmondta, hogy az teljesíti a Howey-tesztnek nevezett feltételeket (részesedést fejez ki egy profitorientált vállalkozásban), ami alapján tehát értékpapírnak tekinthető. Amikor 2017-ben gombamód szaporodtak a kriptobevezetések, melyek jelentős része csalás volt, hónapokig tartott, mire bármiféle hatósági lépés történt, az ezek alapján tett lépések pedig a mai napig nem zárultak le. A szabályozói arbitrázs lehetőségét pedig a kriptocégek igyekeznek is kihasználni, előrelépés leginkább a pénzmosás-elleni és az ügyfélismereti téren történt, ám ezek végrehajtását is nehezíti, hogy a legtöbb vállalkozás különböző offshore helyszíneken jelenti be székhelyét.
A törvényhozás lemaradásán viszonylag keveset segít Joe Biden ebben a hónapban közzétett elnöki rendelete, mely főként arról szól, hogy a különböző hatóságok egymás között játszák le a hatásköri problémákat, valamint vizsgálják meg ezen eszközöket. Mindeközben a Kongresszus kriptobarát képviselői sem tétlenkednek és igyekeznek az új eszközök számára kedvező hatású törvényeket elfogadni. A demokrata Josh Gottheimer a szabadon lebegő árfolyammal rendelkező kriptoeszközök mellett kulcsfontosságúnak tartja a különböző devizákhoz (leggyakrabban a dollárhoz) kötött stabil coinok szabályozását.
Ezen eszközök azt ígérik, hogy az általuk kibocsátott eszközök fedezete folyamatosan biztosítva van, ám ezzel kapcsolatban merülnek fel kérdések, különös tekintettel a legnagyobb ilyen eszköz, a tether kapcsán. Tekintve, hogy ezen eszközök piaci kapitalizációja összesen már jóval meghaladja a 100 milliárd dollárt, továbbá a tény, hogy a stabilcoinok biztosítják a piac likviditását (az összes tranzakció kétharmadát adva), az ezek mögött álló fedezet valódisága kulcsfontosságú. A kételyeket jól jellemzi az egyik egykori amerikai tisztviselő véleménye, aki szerint a tether egy pénzügyi Csernobil, ami bármikor bekövetkezhet.
Gottheimer javaslata szerint
a megoldás vagy az lehet, hogy ilyen eszközöket csak szabályozott pénzintézetek bocsáthatnak ki, vagy az, hogy a kibocsátóknak bizonyítaniuk kell, hogy a szükséges fedezet rendelkezésre áll, készpénzben, amerikai állampapírokban vagy más hasonló likvid eszközökben.
A képviselőházi blokklánc frakció közel 40 tagot számlál, míg a szenátus pénzügyi innováció frakciójának hét tagja van, azt a wyomingi Cynthia Lummis republikánus és az arizónai demokrata Kristen Sinema vezetik. Noha ezek a számok mind a képviselőház, mind a szenátus esetében a testületeknek csak töredékét jelentik, a megosztottság miatt rendkívüli mértékben nehezítik a kriptók korlátozását. Lummis a szenátus bankfelügyeleti bizottságában viselt pozíciója segítségével a jegybank monetáris tanácsába jelölt Sarah Bloom Raskin kinevezését is megakadályozta. Ebben az esetben
a szenátor az áldása feltételeként a Fed-től szeretett volna kedvezményeket szerezni különböző wyomingi kriptovállalkozások számára.
A szektor növekedésével párhuzamosan nőtt a lobbitevékenység is a kedvező szabályok érdekében. Míg 2017-18-ban még csak 169 ezer dollárnyi kampánytámogatást lehetett az iparági szereplőkhöz kötni, a mostani, 2021-22-es ciklusban ez már 600 ezer dollárnál jár. Ez ugyan szinte aprópénznek számít az amerikai politikában, ám ennek jelentős része a kripto bajnokaiként fellépő néhány képviselőhöz és szenátorhoz érkezett.
Az OpenSecrets adatai szerint a szektorhoz köthető lobbicsoportok költekezése is egészen drámai mértékű.
A 2016-ban lobbizásra költött 80 ezer dollár tavalyra már több mint 7 millió dollárig nőtt.
Gyakori az is, hogy különböző, az iparágat kordában tartani hivatott hatóságok állományából toboroznak alkalmazottakat, vagy épp visszavonult politikusokat vesznek fel ezek a cégek. Mindez a hagyományos törésvonalakon átnyúló koalíciót eredményez, ami segíthet a kriptóknak abban, hogy továbbra is megőrizzék szabályozatlanságukból adódó versenyelőnyüket a hagyományos befektetési termékekkel szemben. Ez a befektetők számára viszont azt jelenti, hogy érdemes sokkal óvatosabbnak lenni, hiszen a hagyományos piacokon illegális manipuláció a kriptók világában nem csak lehetséges, de kifejezetten gyakori is. Megfigyelhető az is, hogy a 2008-as pénzügyi válság hatására létrehozott eszközök most azt kívánják elérni, hogy a bankokhoz hasonlóan a kriptók is olyan nagyra nőjenek, ami elkerülhetetlenné teszi majd a kimentésüket.
Nem áll sokkal jobban a kriptók szabályozásának kérdésében az Európai Unió sem, ahol a hónapban az energiaválság ellenére sem sikerült még az Európai Parlament (EP) gazdasági és monetáris bizottságában sem sikerült többségbe kerülnie a szélsőségesen energiapazarló "munka bizonyítéka" típusú hitelesítéssel működő kriptókra vonatkozó tilalomnak. Ugyanakkor az EP két bizottsága is zöld jelzést adott csütörtökön a tranzakciók anonimitását korlátozó szabályoknak. Ám hogy ebből szabályok legyenek, még az Európai Bizottság és a tagállamok jóváhagyása is kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.