Átadta az első harminc Made in Germany címkével ellátott Model Y crossovert a Tesla, miután nyolc hónapos csúszással megkezdhette termelését az amerikai elektromosautó-gyártó első európai üzeme. A Berlinhez közeli Grünheidében kedden Olaf Scholz kancellár és Elon Musk Tesla alapító-vezérigazgató gyárlátogatáson bizonyosodhatott meg arról, hogy az üzemi engedély kiadása indokolt volt – noha a gyárkapun kívül rekedt tüntetők ezt másképp látják.
Az utóbbi évtizedek legnagyobb, ötmilliárd euró értékű németországi autóipari beruházását 2019 novemberében jelentették be. A csúszás ellenére is rekordidő alatt elkészült Gigafactoryt évi félmillió villanyautó legyártására kalibrálták, ehhez csatlakozik még a saját akkumulátorgyár a beépített évi 50 gigawattos kapacitásával. Összehasonlításképp a németek helyi büszkesége,
a Volkswagen csoportszinten is csak 450 ezer elektromos motorral szerelt gépkocsit tudott eladni tavaly, világszerte, míg az akkugyár teljesítménye jelenleg nagyobb, mint a hasonló profilú német üzemeké együttvéve.
A gyárból fogják ellátni a kontinenst a Model Y (és majd talán Model 3-as) villanyautókkal, a termelés felfutásához azonban idő kell. A JPMorgan szerint az idén 54 ezer Tesla készülhet itt, jövőre már 280 ezerről beszélhetünk, míg a teljes, félmilliós kapacitást 2025-re érhetik el. Így a Tesla megrendelőinek türelmesen kell majd várniuk, és nem is keveset. Az egyelőre garantált, hogy egy ideig Made in China címkéjű Teslákat is árulni fognak, de ezt az importot a magas és gyorsan emelkedő szállítási költségek miatt mielőbb ki akarják váltani.
A cégnek még bőven van teendője, például az induláshoz szükséges háromezres kollektívát idővel 12 ezresre kell bővítenie. Az első megrendelők a Model Y 514 kilométeres hatótávolságú Performance változatával gurulhattak ki a gyárkapun, miután a 63 990 eurót leszurkolták érte. Számukra a Tesla nem emelt az áron, amit az utóbbi két hétben két ízben is megtett amerikai és kínai vásárlói felé, a megnövekedett költségeire hivatkozva.
Az avató után még szűk két hétig finomítanak a gyártási folyamaton, a menetrendszerű autóátadások áprilistól kezdődnek. A kérdés, hogy a feszített tempóban fejlesztő Volkswagen mennyire tudja a lépést tartani a Teslával. Előbbi 25, utóbbi 13 százalékos részesedéssel bír az európai villanyautó-piacon, csakhogy a wolfsburgiak később ébredtek, könnyen előzés lehet a vége.
Ami ez ellen szól, hogy Musk a profitra hajt és esze ágában sincs megfizethető tömegautót gyártani, noha tett erre egy utalást még tavaly ősszel, hogy aztán elhessegesse magától a gondolatot. A VW viszont a teljes kínálatát megújítja és villamosítja, s csak az idén már 95 ezer megrendelés futott be a céghez. Rövid távon viszont csökkenthet a különbség kettejük között, a VW a wolfsburgi komplexumában húz fel egy új villanyautó-gyárat 2 milliárd eurós költséggel, emellett hat akkugyárat is épít Európában, ebből hármat hazai földön. Utóbbiak közül jövőre csak az elsőt avathatják, míg az autógyár a tervek szerint 2026-ban kezdheti meg a termelést.
A VW külföldön is nyomul, hétfői bejelentése szerint 2027-ig 7,1 milliárd dollárt villanyautó-gyártási projektekre Amerikában, Kanadában és Mexikóban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.