Jelentős esést szenvedett el a Richter árfolyama, miután Oroszország megtámadta Ukrajnát, és az árfolyam azóta is csak részben tudott magához térni, pedig a látszólagos nagy kitettségek ellenére mérsékelt a háború valós hatása a Richterre.
A Richter gyógyszergyártásból származó árbevételének nagyjából 17 százalékát adja Oroszország. Ennek jövőbeli alakulása miatt lehet aggódni, de nem feltétlenül érdemes. Egyrészt az eddigi szankciók a gyógyszercégeket nem érintették és várhatóan ezt követően sem fogják érinteni. A becslések szerint az orosz GDP idén kétszámjegyű mértékben eshet, azonban a gyógyszerek iránti keresletre ez várhatóan nem fog nagy hatást gyakorolni. Sőt az év eleji, a háború előtt felerősödő pánikvásárlások miatt kiemelkedő első negyedéves árbevételt érhetett el a Richter Oroszországban.
Az ukrán értékesítés érthető okokból teljesen összeomlott és egyelőre nem látni, hogy mikor indulhat el újra. Azonban vannak kedvező jelek arra vonatkozóan, hogy a hátországban kezd újraindulni az élet, a vállalatok egy része ugyanis már elkezdte újraindítani termelését. Ukrajna azonban egy meglehetősen kisméretű piac a Richter számára, a gyógyszergyártási árbevétel kevesebb, mint 3 százaléka származik az országból. Így ennek tartós és teljes kiesése sem okozna drámai hatást.
Az orosz rubel árfolyama február végén drasztikusan beszakadt, mostanra azonban a forinttal szemben már erősebb, mint a háború kitörése előtt volt, sőt meghaladja a tavalyi éves átlagot is. A rövidtávú kilengések ellen pedig a deviza fedezeti ügyletek védelmet biztosítanak, melyeket a tavalyi év végétől ismét alkalmaz a Richter. Nemcsak az árbevétel visszaesésétől, de a negatív devizahatásoktól sem igazán kell tartania.
Ami pedig hosszútávon igazán fontos az az amerikai növekedési történet. A Richter amerikai értékesítési partnere az AbbVie február végén nyújtotta be a Vraylar kiegészítő engedélykérelmét az MDD (major depresszió) kezelésére. Ennek elbírálása és remélhetőleg pozitív válasza az idei évre várható. Ez újabb jelentős lökést adhatna a Richter tengerentúli értékesítéseinek. A Vraylar árbevétele tavaly 21, százalékkal emelkedett és az idei első negyedévre is 32 százalékos növekedést várnak az AbbVie-t követő elemzők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.