BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kanalazzák már a feketelevest az Amazonnál

Tíz százalék feletti zuhanással reagált az Amazon árfolyama a siralmas gyorsjelentésre és a felvázolt bizonytalan jövőképre.

Mind első negyedéves számaival, mind előrejelzéseivel sokkolta a befektetőket az Amazon. A világ legnagyobb e-kereskedelmi vállalata a január és március közötti időszakban 7,2 százalékkal magasabb, 116,4 milliárd dolláros bevételt mutatott fel, ez csupán százmillióval haladta meg a Refinitiv elemzői konszenzusát. 

08 December 2020, North Rhine-Westphalia, Mˆnchengladbach: Parcels are stored in a truck in a logistics centre of the mail order company Amazon. A particularly large number of orders are processed during the Christmas business. Photo: Rolf Vennenbernd/dpa (Photo by ROLF VENNENBERND / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: ROLF VENNENBERND / AFP

A feketelevest a 3,8 milliárd dolláros nettó veszteség jelentette, ezzel szemben egy éve még 8,1 milliárdos nyereségről számolt be Jeff Bezos óriásvállalata, amely a folyó negyedévre vonatkozó prognózisával is elkeserítette a részvényeseit. Úgy látják, a bizonytalanná vált gazdasági helyzetben az emberek megfontoltabban vásárolnak, valódi költekezésről igazából már nem is lehet beszélni.

Az Amazon a pandémia lecsengésével is veszített,

a járvány idején az e-kereskedelem az aranykorát élte, de amint az élet visszatért a rendes kerékvágásába, úgy csökkent az internetes bevásárlás vonzereje. 

A hivatalos adatok is ezt igazolják: a e-kereskedelem volumene az Egyesült Államokban februárban 3,5 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, ezt a csökkenést márciusban egy méretesebb, 6,4-es követte. Ez önmagában még nem lenne tragédia, ha párhuzamosan nem növekedtek volna meg drasztikusan a logisztikai és a bérköltségek, a beszerzési kiadásokról már nem is beszélve. 

A beszállítói lánc sem forrt még össze, ami a megrendelések teljesítésében is gondokat okoz, emellett Amerika egyik legnagyobb foglalkoztatóját az is idegesítheti, hogy egyik New York-i egységénél megalakult az első szakszervezeti „sejt”, ami már a szervezett sztrájkok rémképét vetíti előre a cégvezetés berkeiben.

28 September 2019, Saxony, Leipzig: A demonstrator wears a mask with the logo of it mail order company Amazon on the edge of a rally of Amazon employees for better working conditions. Employees from various countries called for the rally to be held in Leipzig from 27 to 29 September 2019 to mark the occasion for the cross-border meeting of Amazon employees from Germany, France, Poland, Spain, Slovakia, the Czech Republic and the USA. Photo: Peter Endig/dpa-Zentralbild/dpa (Photo by PETER ENDIG / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: PETER ENDIG / AFP

A seattle-i székhelyű Amazon a költségei növekedését áremelésekkel igyekszik kompenzálni. Az első negyedévben 17 százalékkal, évi 139 dollárra emelte a több mint 200 millió előfizetővel rendelkező Prime gyors házhozszállítási szolgáltatásának klubtagsági díját az Egyesült Államokban. Csütörtökön pedig átlagosan 5 százalékkal növelte meg a raktárait igénybe vevő kereskedőknek nyújtott szolgáltatások díját.

A cégnél még abban sem biztosak, hogy ezzel nullszaldóra ki tudnak jönni.

A bizonytalanságot jelzi, hogy a második negyedévben az üzemi eredmény soron akár egymilliárdos veszteség, akár hárommilliárdos nyereség is lehet.

Egy éve még 7,7 milliárdot könyveltek le ezen a soron. A második negyedév prognózisuk szerint 116 és 121 milliárd dollár közötti forgalmat hozhat, ehhez képest a Wall Street konszenzusa 125,5 milliárdról szól.

Andy Jassy, az Amazon vezérigazgatója a gyorsjelentéshez fűzött kommentárjában árnyalta a képet, szerinte jó úton haladnak a kihívások menedzselésében, a vállalat végre elérte a tervezett raktárkapacitásokat, és a létszáma is megfelelő ezek kiszolgálásához, ugyanakkor a termelékenységen még bőven akad javítanivaló.

Big,Tech,Company,Logos:,Alphabet,,Amazon,,Apple,,Facebook,And,Microsoft
Fotó: Shutterstock

Üdítő színfolt az vállalatóriásnál a felhőszolgáltatási üzletág dinamikus fejlődése. Az Amazon Web Services (AWS) az első negyedévben 37 százalékkal, 18,4 milliárd dollárra növelte bevételét, enyhén meghaladva az elemzői várakozásokat. Az Amazon fizikai boltjai, ideértve a Whole Foods szupermarketeket, összességében 17 százalékkal, 4,6 milliárdra tornázták fel a forgalmukat.

Az Amazon részvényárfolyama tíz százalékot meghaladó zuhanással reagált a gyorsjelentésre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.