Mind első negyedéves számaival, mind előrejelzéseivel sokkolta a befektetőket az Amazon. A világ legnagyobb e-kereskedelmi vállalata a január és március közötti időszakban 7,2 százalékkal magasabb, 116,4 milliárd dolláros bevételt mutatott fel, ez csupán százmillióval haladta meg a Refinitiv elemzői konszenzusát.
A feketelevest a 3,8 milliárd dolláros nettó veszteség jelentette, ezzel szemben egy éve még 8,1 milliárdos nyereségről számolt be Jeff Bezos óriásvállalata, amely a folyó negyedévre vonatkozó prognózisával is elkeserítette a részvényeseit. Úgy látják, a bizonytalanná vált gazdasági helyzetben az emberek megfontoltabban vásárolnak, valódi költekezésről igazából már nem is lehet beszélni.
Az Amazon a pandémia lecsengésével is veszített,
a járvány idején az e-kereskedelem az aranykorát élte, de amint az élet visszatért a rendes kerékvágásába, úgy csökkent az internetes bevásárlás vonzereje.
A hivatalos adatok is ezt igazolják: a e-kereskedelem volumene az Egyesült Államokban februárban 3,5 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, ezt a csökkenést márciusban egy méretesebb, 6,4-es követte. Ez önmagában még nem lenne tragédia, ha párhuzamosan nem növekedtek volna meg drasztikusan a logisztikai és a bérköltségek, a beszerzési kiadásokról már nem is beszélve.
A beszállítói lánc sem forrt még össze, ami a megrendelések teljesítésében is gondokat okoz, emellett Amerika egyik legnagyobb foglalkoztatóját az is idegesítheti, hogy egyik New York-i egységénél megalakult az első szakszervezeti „sejt”, ami már a szervezett sztrájkok rémképét vetíti előre a cégvezetés berkeiben.
A seattle-i székhelyű Amazon a költségei növekedését áremelésekkel igyekszik kompenzálni. Az első negyedévben 17 százalékkal, évi 139 dollárra emelte a több mint 200 millió előfizetővel rendelkező Prime gyors házhozszállítási szolgáltatásának klubtagsági díját az Egyesült Államokban. Csütörtökön pedig átlagosan 5 százalékkal növelte meg a raktárait igénybe vevő kereskedőknek nyújtott szolgáltatások díját.
A cégnél még abban sem biztosak, hogy ezzel nullszaldóra ki tudnak jönni.
A bizonytalanságot jelzi, hogy a második negyedévben az üzemi eredmény soron akár egymilliárdos veszteség, akár hárommilliárdos nyereség is lehet.
Egy éve még 7,7 milliárdot könyveltek le ezen a soron. A második negyedév prognózisuk szerint 116 és 121 milliárd dollár közötti forgalmat hozhat, ehhez képest a Wall Street konszenzusa 125,5 milliárdról szól.
Andy Jassy, az Amazon vezérigazgatója a gyorsjelentéshez fűzött kommentárjában árnyalta a képet, szerinte jó úton haladnak a kihívások menedzselésében, a vállalat végre elérte a tervezett raktárkapacitásokat, és a létszáma is megfelelő ezek kiszolgálásához, ugyanakkor a termelékenységen még bőven akad javítanivaló.
Üdítő színfolt az vállalatóriásnál a felhőszolgáltatási üzletág dinamikus fejlődése. Az Amazon Web Services (AWS) az első negyedévben 37 százalékkal, 18,4 milliárd dollárra növelte bevételét, enyhén meghaladva az elemzői várakozásokat. Az Amazon fizikai boltjai, ideértve a Whole Foods szupermarketeket, összességében 17 százalékkal, 4,6 milliárdra tornázták fel a forgalmukat.
Az Amazon részvényárfolyama tíz százalékot meghaladó zuhanással reagált a gyorsjelentésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.