A szigorú Covid-korlátozások miatt a Tesla sanghaji Gigafactoryjának gyártósorát 115,3 ezer villanyautó hagyhatja el a folyó negyedévben, ez a mennyiség harmadával kevesebb az évnyitó három hónap termésénél. Az évi félmillió jármű gyártására tervezett Gigafactoryból április-májusban mindössze 44,3 ezer autó jött ki, míg júniusban legalább 71 ezresre futtatják fel a gyártást.
A napi 2600 autós szint elérését eredetileg május közepére tervezték, de ezzel is megcsúsztak két héttel a Reuters forrásai szerint. S ha a munkások e héten legyártják a célként kitűzött heti 17 ezer Teslát, akkor hazamehetnek, véget ér az április eleje óta tartó bentlakásos időszak az ezt vállaló, sajtóhírek szerint nyolcezer dolgozó számára. Az itt gyártott Model 3-ra és Model Y-ra egyébként legkevesebb tíz hetet kell várni, de a fél éves szállítás sem ritka.
Elon Musk alapító-vezérigazgató áprilisban még azzal nyugtatta az elemzőket, hogy a második negyedév termelése „pariban lesz” az elsőével, ám a tévedett. Nem is keveset, hiszen 63,5 ezer jármű esett átmenetileg a vírus áldozatává. Hogy ezeket egyáltalán összeszerelik-e, arra nincs garancia, Musk ugyanis a recessziótól való félelmében egy sor ellentmondó nyilatkozatot tett a múlt héten, a legutolsó a tömeges elbocsátások helyett épp a létszám bővítéséről szólt.
Elemzők ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy a megcélzott 33 százalékos bruttó haszonkulcsot ebben a negyedévben a kínai korlátozások és a dráguló alapanyagok miatt biztos nem tudja teljesíteni az elektromosautó-gyártó, s ez a tény tovább erodálhatja az év eleje óta már harmadával lejjebb csúszott részvényárfolyamot, ahogy az is, hogy a tavalyi kibocsátás felét adó sanghaji Gigafactory össze tudja-e szedni magát a pandémia után.
Mindenesetre ehhez újabb dolgozókat vesznek fel. Csütörtökön nyitottak meg 24 mérnöki és gyártásfelügyelői pozíciót, ami ugyan nem egy orbitális szám, de felülírja Musk leépítésekről szóló korábbi terveit.
A helyi nagy rivális, a Nio az első öt hónapban 25,8 ezer luxus villanyautót adott el, ami új rekord a cég történetében. Négy éves működésük alatt most sikerült átlépniük a 200 ezres értékesítési összmennyiséget. A lezárások őket is súlyosan érintették, az áprilist ötezres, a májust hétezres értékesítési darabszámmal zárták.
Az első negyedévben bruttó haszonkulcsuk 19,5 százalékról 14,6 százalékra csökkent, 1,56 milliárd dolláros árbevételük viszont 24,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A Nióba egyelőre tolni kell a pénzt, a cég üzemi szinten 345 millió dolláros veszteséget könyvelhetett el, az egy évvel korábbi hatszorosát, míg a nettó veszteség csak 295 millió dollárra jött ki.
William Bin Li elnök-vezérigazgató azonban inkább a jövőbe tekint, szerinte a Nio rekordra futott megrendelésállománya önmagáért beszél, és állítja, hogy a cég új, elektromos hajtású szedánjai, az augusztusban debütáló ET7 és a rá egy hónapra a kereskedésekbe kerülő a ET5 modellek minden téren sikeresek lesznek. A lezárások, az alkatrészhiány és a költségek emelkedése közepette a folyó negyedévben is elérik a 23-25 ezer darabos értékesítési volument, ami jó esetben 15 százalékos bővülést jelent. Bevételük ötödével, 1,59 milliárd dollárra nőhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.