A vásárlókra bízza a választás lehetőségét, emiatt nem erőlteti az elektromos átállást a Toyota – fejtette ki a világ legnagyobb járműgyártójának éves közgyűlésén Maeda Maszahiko, technológiafejlesztésért felelős igazgató, válaszul a világtrendhez való alkalmazkodás hiányát a cégvezetésnek felrovó befektetői kritikákra.
Maeda ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a Toyota célja változatlan, a karbonsemlegesség elérése, ám a modellkínálatban a teljes elektromos átállást nem tartják aktuálisnak, mert a világ számos térségében egyszerűen nincs és rövidtávon sem áll rendelkezésre a megfelelő kiszolgáló infrastruktúra. Ezeken a helyeken a hibridhajtás – amit például a több mint két évtizede elsőként piacra dobott Toyota Prius is képvisel –, sokáig megoldás lehet, de az olyan fejlett piacokon is, ahol minden adott lenne a tisztán elektromos autók elterjedéséhez.
Mint például Japánban, ahol a villanyautók népszerűsége töredéke a benzines hibridekének, részesedésük az eladásokban egy százalékot sem éri el. A Toyota májusban dobta piacra első elektromos SUV-ját, a talányos nevű bZ4X-et, de csak négyéves lízingkonstrukcióban, mert a japánok bizalmatlanok az akkuk tartóssága és a hatótáv miatt, így aki ezalatt 39 ezer dollárt kifizet a járműért az utána maradványértéken meg is vásárolhatja.
Az amerikai és európai exportot most szervezik, ott a fogadtatással aligha lesznek gondok. Ugyanakkor a vállalatnál folyamatos a hidrogénhajtású autók fejlesztése is, olyannyira, hogy a Mirai modell egyes piacokon már kapható, igaz a zöld üzemanyaggal hajtott jármű mutatványszámba megy, s ehhez aztán végképp nincs megfelelő, kiépített infrastruktúra.
Arra a cég nem reagált, hogy az új szabályozás szerint 2035-től Európában már nem helyezhetnek majd forgalomba belsőégésű motorral szerelt új autókat. A Toyota piaci részesedése Európában 7,2 százalékos az ACEA májusi adatai szerint, de nem is valószínű, hogy ez csökkenne, hiszen a japánok 60 milliárd dollárt fektetnek az elektromos átállásba 2030-ig, ennek a felét villanyautók fejlesztésére költik, így garantálható, hogy a vén kontinensen is a versenyképes marad a Toyota. Mérsékelten optimisták viszont keresletet illetően, szerintük 2030-re sem nő 3,5 millió fölé a tisztán elektromos autóik globális értékesítése, azaz éves termelésük harmada lesz csak zéró emissziós.
Drasztikusan visszavágta a Toyota termelését a csiphiányA koronavírus-járvány miatti lezárások sem könnyítik meg a globális autógyártást. |
Az InteractiveMap elemzésében rámutat arra, hogy a pénz nem minden, a Toyotát a klímacélokért való fellépésben és kormányzati lobbizásban a legpasszívabbak közé sorolja. Megítélésén az sem javít, hogy a tavaly nem csatlakozott a világ hat vezető autógyártójához, amelyek ígéretet tettek a fosszilis üzemanyagok használatának kivezetésére 2040-ig.
A Toyota szerint a világ még nem felkészült erre. A langyos hozzáállást befektetői oldalról sem díjazzák, a dán AkademikerPension nyugdíjalap például arra hivatkozva, csökkentette 85 százalékkal 2,3 millió dollárra a részvénypakettjét, hogy a klímavállalások terén és versenyképességben egyaránt is lemarad a Toyota riválisaitól.
A közgyűlésen szóba került, hogy új programhoz új vezetés illene, de a vállalatalapító unokája, a vezérigazgatói posztot 13 éve betöltő 66 éves Tojoda Akio ezt nem így látja. Az utódlás kérdése őt nem különösebben foglalkoztatja, csak annyit mondott, hogy a Toyota kormánya a vállalatfilozófiát értő kezekben kell legyen. Az idei terveiket veszélyeztető csiphiányról terén javulásról számoltak be ugyan be, ám a jelenség még egy ideig velünk marad.
Az ELMS elektromosfurgon-gyártó hétvégi csődbejelentése után a tavaly novemberben tőzsdére lépett Rivian szolgált kellemetlen meglepetéssel: az e-pickup és e-SUV gyártó alkatrészhiányra hivatkozva 1-9 hónappal toldotta meg az új R1S városi terepjárójának szállítási határidejét. Azokat részesítik előnyben, akik már létező Rivian szerviz közelében laknak, s folyamatos ellátásuk, kiszolgálásuk így garantáltnak mondható.
A csiphiány miatt a prémium árazású villanyautók felszereltségből is engedniük kell. A Riviannak a 17 milliárd dolláros tartalékát okosan kell a gyártás felpörgetésére felhasználnia, ha nem akar az ELMS sorsára jutni. A modulrendszerű elektromos egyterű modelljével piacot megcélzó Canoo a gyárépítésben maradt le és súlyos finanszírozási problémái támadtak, amin azonban átlépnek – amint találnak tőkeerős befektetőt.
Első, arkansasi összeszerelő üzemük indulása a jövő év elejére tolódott, a másodiké, Oklahomában 2024-re módosult. Ahol dolgoznak, ott a termék minőségével van gond: a Ford 49 ezer elektromos Mustang Machot hív vissza mert az akkumulátor-saruk váratlan túlmelegedésére válaszul az automatika leblokkolhatja az autót, balesetveszélyt okozva. A probléma szoftverfejlesztést igényel. Amíg ezzel és a frissítéssel nem végeznek, leállítják a Machok forgalmazását is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.