A kaliforniai Menlo Parkban, a Facebook anyavállalatának központjában elkezdték csendben kiszelektálni az alkalmazottakat – értesült a The Wall Street Journal. Az amerikai tőzsdei lap információi szerint komoly átszervezések folynak a Metánál, ahol az alkalmazottak házon belül kénytelenek új pozíciókra pályázni, s egyelőre ezért nem tömeges a tengerentúlon csak pink tasaknak becézett elbocsátó cédulák kiadása. Miután a következő hónapokban 10 százalékos költségcsökkenést terveznek, aligha elkerülhetők a leépítések, mert a rezsimegtakarításokból és a részlegek költségvetési kiigazításaiból nem lehet ennyit összehozni az ügyet belülről ismerők szerint.
A mostani költségmegtakarítás vélhetően csak a mélyebb megszorítások előjátéka.
A Meta vezetői hetek óta kerülik az elbocsátás szó használatát.
Újságírói kérdésekre válaszolva, a Meta szóvivője, Tracy Clayton korábban úgy fogalmazott: a vállalatnak át kell csoportosítania az erőforrásokat a prioritások érdekében, mert egyre nagyobb nyomás nehezedik az üzletre. Most azt mondta: az elbocsátott munkavállalóknak időt adnak, hogy új állásokra jelentkezzenek, így próbálják megtartani a tehetségeket, akik távozásával veszteség érné a Metát. Ám
nem árulta el, hogy hány alkalmazott talál új állást a cégen belül.
A vállalat a tavalyi harmadik negyedév óta csökkenti a működési költségekre vonatkozó iránymutatását, de korábban nem javasolták a természetes elvándorláson túlmutató létszámcsökkentést. A Meta jelentése szerint az idei második negyedév végén több mint 83 ezer alkalmazottja volt, ami 32 százalékos növekedés az egy évvel ezelőtti adathoz képest.
Most került reflektorfénybe a Meta régi vállalati gyakorlata, az úgynevezett „purgatórium”,
amely egy 30 napos türelmi idő. Ha valakinek megszűnik az állása, ennyi ideje van házon belül új pozíciót keresni, mielőtt felmondanának neki. Korábban a Metánál csak kevesen nem tudtak új pozíciókat szerezni. Ezzel szemben manapság már a jó hírnévvel és erős teljesítményértékeléssel rendelkező munkavállalókat is kiszorítják a cégtől.
Az egész ágazaton költségcsökkentési hullám söpör végig.
A Google keresőt működtető Alphabet általában 60 napos türelmi időt biztosít, de a múlt héten a cég a – kivételezettnek számító – 120-as startup inkubátorában dolgozó több mint száz alkalmazott nagyjából felének 90 napot adott, hogy más pozíciót találjon cégen belül. Márciusban több mint 1400 Google-dolgozó írt alá egy petíciót, amely azt követelte, hogy a vállalat hosszabbítsa meg a tipikus 60 napos időszakot 180 napra a felhőalapú számítástechnikai részleg több mint száz alkalmazottjából álló csoport számára. Ezzel kapcsolatban a Google szóvivője azt mondta: az alkalmazottak 95 százaléka talál új pozíciót a cégen belül. Az Alphabetnek a második negyedév végén 174 ezer alkalmazottja volt, ami 20,8 százalékos növekedés az előző évhez képest. Ám a cég az idei év hátralévő részében lassítja a munkaerő-felvételt.
Óriási változások zajlanak a Szilícium-völgyben, ahol tavaly tavasszal még a munkaerőhiány okozott gondot, most meg a leépítések vannak napirenden.
2021 májusában Tom Allison, a Facebook egyik vezetője írt egy emlékeztetőt Miért olyan nehéz most a munkaerő-felvétel? címmel. Míg Mark Zuckenberg egy vállalati értekezleten idén júniusban úgy fogalmazott: reálisan nézve valószínűleg van egy csomó ember a cégnél, akiknek nem kellene ott lenniük.
A Meta részvényárfolyama idén eddig több mint 58 százalékot zuhant, míg a vállalat piaci értékéből 685 milliárd dollár olvadt le a tavaly szeptemberi csúcshoz képest. A Google valamivel ellenállóbb volt, de a keresőóriás kurzusa is bő 31 százalékot szánkázott az árfolyamlejtőn.
Talán a legőszintébb cég az idén közel 77 százalékot zuhanó Snap, amely bejelentette: az alkalmazottak 20 százalékát elbocsátja. Teszi mindezt azután, hogy 2020 óta 65 százalékkal nőtt a dolgozók száma.
Dave Fisch, a Ladders karrieroldal vezetője, a Facebook (Meta) és a Google (Alphabet) gyakorlatának hátrányaira hívta fel a figyelmet. Mondván,
ha az alkalmazottak korlátozott számú belső pozícióért versenyeznek, akkor csökken a termelékenység és romlik a morál.
A sok fecsegés pedig ellenségeskedéseket szül a vállalaton belül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.