Profitfigyelmeztetést adott ki a Tesco, amely most már csak 2,4 és 2,5 milliárd font közé várja az üzleti évére vonatkozó kiigazított üzemi nyereségét. A hazai pályán 27 százalékos részesedésével piacvezető brit kiskereskedelmi lánc ezt megelőzően a 2,4–2,6 milliárdos sávot jelölte meg, azaz ezúttal a felső határt szállította lejjebb.
Nem véletlen, hogy ez a bejelentése nem kavart vihart a tőzsdén és az árfolyam a szerda reggel közzétett fél éves gyorsjelentés más számaira sem reagált érdemi elmozdulással.
A 2022–23-as üzleti év augusztus 27-én lezárt első felében a Tesco 1,248 milliárd fontos üzemi nyereségről számolt be, ez 10 százalékkal marad el a tavalyi, még a járvány által sújtott időszakban elért profittól és szinten alacsonyabb, igaz minimálisan a Refinitiv 1,251 milliárd fontos elemzői konszenzusánál.
Közép-Európában – ami a Tesco térképén Csehországot, Szlovákiát és Magyarországot jelenti – a társaság 79 millió fontos üzemi nyereséget mutatott ki az első üzleti fél évre, ez éves összevetésben 19,1 százalékos plusznak felel meg. Több is lehetett volna, ám
a magyar kormány extraprofitadója 14 millió fontot „húzott ki” a Tesco zsebéből,
amihez a második fél évben további 13 millió fontra tehető elvonás társul majd – derül ki a gyorsjelentésükből. A forgalom a teljes láncnál eközben 3,1 százalékkal, 28,178 milliárd fontra bővült, ebben legfontosabb piacán, Nagy-Britanniában 0,7 százalékos volt a fél éves dinamika, holott az első negyedévet még 1,45 százalékos visszaesés jellemezte.
Az egy év alatt három egységgel karcsúsodott, most 198 magyarországi áruházat számláló hálózat fél éves összbevétele 324 milliárd forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 282 milliárd forinttal. A bővülés 15 százalékos. A régió három piacáról nagyjából hasonló forgalmi adatot mutattak ki.
Elsősorban a napi fogyasztási cikkek iránti kereslet nőtt meg, amit az infláció elől menekülő fogyasztók nagybevásárlásai és az immár a 9,9 százalékos szintet is elérő brit infláció fűtött. A kiskereskedelmi lánc árrését még az erősen leértékelődő font is negatívan érintette.
A Tesco profitfigyelmeztetésének hátterében elemzők szerint a német diszkontláncok – Aldi és Lidl – vásárlókat elszipkázó hatása is meghúzódik, a társaságnak az árpolitikájában ugyanis egyre nagyobb teret kell szentelnie versenytársai agresszív fellépésének kezelésére.
Ahogy a megcsappant vásárlói bizalom visszanyerésére is, igaz ez nem Tesco-specifikus jelenség, hiszen az egész brit társadalmat sokkolta a Boris Johnson örökébe lépett új miniszterelnök, Liz Truss piacokat romba döntő adócsökkentési terve, amelynek haszonélvezője a brit felső tízezer lett volna.
A tervet a kormányfő hétfőn kénytelen-kelletlen visszavonta, ezzel viszont politikai tőkéje alatt vágta képletesen a fát. A fogyasztói bizalom mindenesetre padlót fogott, az emberek egyre inkább megnézik, mire költenek. Egy-egy bevásárláskor most már kevesebbet is költenek és kosarukban egyre nagyobb helyet foglalnak el az olcsóbb, sajátmárkás termékek.
A lényeg, hogy a brutálisan megemelkedett energiaszámláikat rendezni, a kamatemelésekkel megdráguló hiteleiket pedig törleszteni tudják és még élelemre is jusson a fizetésből.
Ami a Tescónál is nő, ezt a gyorsjelentéssel párhuzamosan jelentették be. Igaz ennek a mértéke az infláció ötöde, azaz 1,9 százalék, amivel
a Tesco áruházi dolgozóinak minimális órabére 10,30 fontra emelkedik
november közepétől. Ez most kereken ötezer forintnak felel meg.
A béremeléssel egyébként a Tesco csak beállt a sorba, riválisai ezt a lépést már korábban megtették. Ahogy a profitfigyelmeztetéseiket is kiadták már, legalábbis így tett a Morrisons, a Co-operative és az Aldi, okként a bizonytalan gazdasági helyzetet megjelölve.
A Reutersnek nyilatkozó elemzők szerint minden nehézség ellenére a Tesco van továbbra is a legjobb helyzetben a brit kiskereskedelmi láncok körében, ezt piacvezető szerepe, hatalmas mérete és választéka mellett a Clubcard vásárlói hűségprogramjának köszönheti.
A kártyatulajdonosoknak nyújtott árkedvezmények ugyanis mágnesként vonzzák a vásárlókat, növelik lojalitásukat. Nagy-Britanniában a mobiltelefonos Clubcard applikációjukat tízmillióan, Közép-Európában pedig egymillióan használják rendszeresen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.