BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Részleges búcsút int az orosz olajnak a Mol-leány

A Slovnaft a jelenlegi 95-ről 60 százalékra csökkenti az orosz nyersolaj felhasználását jövő év végéig. Az átállás nem ígérkezik egyszerűnek a szlovák vállalat szerint.

Szlovákia egyetlen olajfinomítóját, a pozsonyit üzemeltető Slovnaft jövőre 95-ről 60 százalékra csökkenti az orosz nyersolaj felhasználását, a kieső mennyiséget másfajta keverékkel pótolja majd, hogy megfeleljen az Oroszországgal szembeni nemzetközi szankcióknak – jelentette be a társaság pénteken a Reuters tudósítása szerint.

Operations At Slovnaft's Bratislava Oil Refinery BRATISLAVA, SLOVAKIA - MAY 31: A worker walk through part of the Slovnaft Oil Refinery on May 31, 2022 in Bratislava, Slovakia. Slovnaft, Slovakia's only oil refinery specialises in fuel retail, petrochemicals and retail.  Slovnaft belongs to the Hungarian MOL Group and imports Urals oil from Russia. Slovakia is the most dependent country in the EU when it comes to oil from Russia. Slovakia belongs to the 10 biggest importers of Russian oil (big processed part is exported further from Slovakia). The refinery produces 5.5 million tons of oil yearly when over 95% comes from Russia and the rest is transported via the Adria oil pipeline. According to the data from 2019, Slovakia imported 78% of oil and refinery products from Russia. The oil from Russia is imported through the Druzhba pipeline. The Refinery exports two-thirds of its production. (Photo by Zuzana Gogova/Getty Images) BRATISLAVA, SLOVAKIA - MAY 31: A worker walks through part of the Slovnaft Oil Refinery on May 31, 2022 in Bratislava, Slovakia. Slovnaft, Slovakia's only oil refinery specialises in fuel retail, petrochemicals and retail.  Slovnaft belongs to the Hungarian MOL Group and imports Urals oil from Russia. Slovakia is the most dependent country in the EU when it comes to oil from Russia. Slovakia belongs to the 10 biggest importers of Russian oil (big processed part is exported further from Slovakia). The refinery produces 5.5 million tons of oil yearly when over 95% comes from Russia and the rest is transported via the Adria oil pipeline. According to the data from 2019, Slovakia imported 78% of oil and refinery products from Russia. The oil from Russia is imported through the Druzhba pipeline. The Refinery exports two-thirds of its production. (Photo by Zuzana Gogova/Getty Images)
Fotó: Zuzana Gogova / Getty Images

A Mol szlovák leányvállalata napi 124 ezer hordó kőolajat dolgoz fel, finomított termékeit pedig a közép-európai térség számos piacára exportálja. A cég jelenleg döntő többségben a Barátság kőolajvezetéken érkező oroszországi nyersanyagot dolgoz fel, mostantól azonban felgyorsítja a részleges leválást az orosz olajról.

A tervezett átállás az Európai Unió orosz nyersolajimportra vonatkozó embargójával összhangban zajlik, amelynek célja, hogy 90 százalékkal csökkentse az unióba irányuló orosz nyersolajimportot.

Bár a brüsszeli megállapodás értelmében Szlovákia – Magyarországgal és Csehországgal együtt – felmentést kapott a csővezetékes behozatal tilalma alól, a mentesség azonban nem terjed ki az orosz kőolajból előállított üzemanyagok exportjának nagy részére, ami kihívást jelent a Slovnaftnak.

A Slovnaft a hírügynökséggel azt közölte, hogy a szlovák piacra vonatkozó kivételeknek köszönhetően az orosz olaj bekeverését bizonyos mértékig megtarthatja az olajmixében, és egy ideig Csehországba is exportálhat üzemanyagokat.

Azzal számolunk, a jelenlegi hazai és cseh piaci részesedésünk megtartása mellett jövőre az éves volumen körülbelül 60 százalékát dolgozhatjuk fel REBCO-ból (orosz keverékkel), a többit pedig alternatív forrásból kell fedeznünk exportcéljainkra

– mondta Anton Molnar, a Slovnaft szóvivője, hozzátéve, hogy a finomítói kapacitást a jelenlegi szinten szeretnék tartani.

A Csehországba irányuló exportra vonatkozó kivétel 2023. december 5-én jár le, ami miatt a Slovnaftnak tovább kell majd csökkentenie az orosz olaj felhasználását.

A Slovnaft az előállított gázolaj mintegy 62 százalékát exportálja, ebből 27 százalékot a Csehországba, ötödét pedig Ausztriába, de a benzin, repülőüzemanyagok és egyéb olajszármazékok nagyobb részét is a külpiacokon értékesíti.

2023 nem lesz könnyű, és elképzelhető, hogy a feldolgozási nehézségek csak az üzemeltetés során válnak majd nyilvánvalóvá

–  hangsúlyozta a vállalat.

Marek Senkovic, az olajvállalat vezérigazgatója egy szeptember végi interjúban 200 millió euróra becsülte az átállás várható költségeit.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.