Egy 102 éves hajózási törvény felfüggesztésétől várják az amerikai keleti parti államok kormányzói az üzemanyag és a háztartási földgáz árának mérséklődését. A Wesley Jones amerikai szenátorról elnevezett törvény előírja, hogy
az Egyesült Államok kikötői között csak amerikai építésű, amerikai tulajdonban lévő és amerikai legénységgel rendelkező hajók szállíthatnak.
A cseppfolyósított földgázt és a finomított olajtermékeket szállító tartályhajók azonban általában nem amerikai gyártásúak, részben a hazai hajóépítés magas költsége miatt. Bár a törvény az amerikai kereskedelmi hajózást támogatta háborúk idején, ám most a rekordszintre emelkedett földgáz-, benzin- és dízelárakat fűti. Mert a washingtoni közlekedési minisztérium adatai szerint jelenleg csak 99 óceánjáró hajó jogosult az Egyesült Államok kikötői közötti szállításra. Míg világszerte 60 ezer óceánjáró kereskedelmi hajó van vízen.
A verseny korlátozása miatt magasak a belföldi fuvardíjak, ezért a texasi finomítóknak jobban megéri külföldre szállítani, mint a hazai kikötőkbe.
A szaktárca adatai szerint azok a hajók, amelyek megfelelnek a Jones Act követelményeinek, körülbelül tízszer magasabb fuvardíjakkal dolgoznak, mint a hasonló útvonalakon közlekedő többi hajó. A hawaii Grassroot Institute szerint
a törvény gazdasági hatása Hawaii esetében éves szinten 1,2 milliárd dollár pluszköltség.
Hat új-angliai kormányzó kéri állama felmentését a törvény hatálya alól. Nemrégiben már láthattunk példákat ideiglenes felmentésre. Például a keleti parton, amikor a Colonial Pipeline, az Egyesült Államok legnagyobb üzemanyag-vezetéke egy kibertámadás következtében leállt. Hasonló engedményt kapott Puerto Rico a Fiona hurrikán pusztítása után. Ellenben Hawaii kérését elutasították az orosz–ukrán háború kitörésekor.
Nem egyszerű a Jones-törvény módosítása, mert kétpárti támogatást élvez, többek között Biden elnök részéről is, ugyanis
a törvény 650 ezer munkahelyet támogat, s 150 milliárd dollárral járul hozzá az amerikai gazdasághoz.
Vagyis kiemelt választási téma.
Ráadásul, a hazai hajógyártás az utóbbi időben lendületet kapott. A Philly Shipyard novemberben 1 milliárd dolláros szerződést írt alá három konténerhajó megépítésére a Matson Navigation részéről, amely a Jones Act hatálya alá tartozó hajók egyik legfőbb üzemeltetője.
A Jones-törvény Európa számára is fontos, mert a külföldi szállítások relatív olcsósága támogatja az amerikai kőolajtermék-exportot, ami különösen a dízelpiacon érezhető. Az Egyesült Államok finomítói szinte minden középderivátumot exportálnak, fizikai hiányt okozva az amerikai belföldi piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.