BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Faurecia: az autóipar feltámadása még várat magára

Alkatrészből idén már nem lesz hiány – legalábbis ezt ígéri gyártói oldalról a Faurecia, amely a német Hella bekebelezésével a világ hetedik legnagyobb beszállítójává lépett elő az autóiparban. A franciák is leléptek Oroszországból.

A Forvia-csoport becslése szerint az autóalkatrész-ipar a tavalyihoz hasonlóan idén is 82 millió gépjármű gyártásához elegendő részegységet készít és szállít az ágazat szereplőihez. A német Hella világítástechnikai vállalatnak a francia Faureciába történt tavaly januári beolvadásával létrehozott csoport ehhez 25,2–26,2 milliárd euró értékű beszállítással járulhat hozzá. A társaság a 2022-re kitűzött célsáv felső határánál, 25,5 milliárd eurónál állt meg a bevételtermelésben szilveszterkor. 

The factory for automotive supplier Hella in Lippstadt, Germany, 10 November 2014. The company is going public. The trade of Hella stocks, under the abbreviation HLE, begins 11 November 2014. Hella specializes in lighting and electronic systems for cars. Photo: Bernd Thissen/dpa | usage worldwide
A Hella tulajdonosait végül egy 5,4 milliárd eurós csekkel tudták meggyőzni a franciák. 
Fotó: Bernd Thissen / Getty Images

A Hella-felvásárlás hatásaitól szűrten 21,8 százalékos volt a Faurecia forgalombővülése, ám ezt a járműiparban kiemelkedőnek éppenséggel nem számító 4,4 százalékos üzemi haszonkulcs mellett érték el, bár a második fél évet már 5 százalékon zárták. Az idei üzleti évre pedig 5-6 százalék közé várják a marzsot, ami 2025-re 7 százalékra is felkúszhat, 30 milliárd eurós forgalmat feltételezve. 

A Forvia megrendelés-állománya 2022 végén 31 milliárd euró volt, azaz van mire építeniük. 

Az összeomló orosz piacról teljesen kivonultak, bár ez az értékesítésükben csekély – 2021-ben 1,4, tavaly pedig 0,4 százalékos – részarányt képviselt. 

A távozásukkal járó 130,3 millió eurót veszteségként már leírták.

A világ hetedik legnagyobb autóalkatrész-gyártójának tavalyi évét a Hella konszolidációja vitte el, a beolvasztással járó évi 300 millió eurósra tervezett üzemi szintű költségcsökkentés hatásai egyelőre nem jelennek meg a hétfőn kiadott éves jelentés számaiban. (Korábban a szinergiahatást csak 250 millió euróra becsülték, sőt, a legelső prognózisok 200 millióról szóltak.) 

A Faurecia minden járműben otthon van, főképp a belső terek kialakításához szükséges elemek szállításában jeleskedik.
Fotó: www.faurecia.com

Az üzemi eredmény 16 százalékkal, 896 millió euróra nőtt, ám az akvizícióval járó kiadások a nettó eredményt negatívba vitték, a veszteség 382 millió euróra rúgott. Az elsősorban karosszériabelsőket, üzemanyag-rendszereket gyártó társaságnál már nem is ezzel foglalkoznak, inkább a jövőt tervezik, immár az SAS Cockpit Modules nélkül, e 

műszerfalakat gyártó egységet ugyanis vasárnapi bejelentésük szerint eladták az amerikai Motherson csoportnak. 

Az indoklás szerint az üzletág nem illeszkedett szervesen a Faurecia fő tevékenységi körébe, ezért váltak meg tőle. Hogy mennyiért, az nem közölték, csak annyit, hogy a divízió 540 millió eurós vállalati értéket képviselt. Hamarosan sor kerülhet a Faurecia haszonjárművekhez kipufogógáz-utókezelési rendszereket gyártó üzletágának eladása is, erről az amerikai Cummins motorgyártóval folytatnak előrehaladott tárgyalásokat. Ez az üzletág 140 millió eurót ér. 

A műszerfalakat gyártó üzletágat eladták az amerikai Motherson-csoportnak.
Fotó: www.faurecia.com

Patrick Koller vezérigazgató közleményében hozzátette, hogy az ügyletre már a 2023-ra tervezett 1 milliárd eurós profiltisztítás részeként került sor, a frissített, a technológiai megújulást a zászlajára tűző vállalati stratégia jegyében. 

A befolyt összegből bőséggel jut a kutatás-fejlesztésre, 

Koller ígérete szerint piacütő újdonságokkal rukkolnak majd elő. Gondot kell majd fordítaniuk a Hella-felvásárlással összefüggésben 3,46 milliárdról 7,94 milliárd euróra nőtt nettó adósságállomány kezelésére is. Itt az a cél, hogy a nettó adósság a csoportszintű EBITDA 2-2,4 szeresére mérséklődjön az év végéig. 

 

Ez nem kivitelezhetetlen feladat, hiszen a csoportszintű EBITDA tavaly 3,01 milliárd euróra rúgott. A Hella 82 százalékos részesedésének megszerzése nem volt egyszerű folyamat, végül egy 5,4 milliárd eurós csekk győzte meg a nagy múltú német társaság ügyében stratégiai döntéseket meghozó Hueck és Röpke családot. 

A megegyezés értelmében a Faurecia és a Hella saját menedzsmenttel működik, mindkét cég külön szerepel a párizsi, illetve a frankfurti tőzsdén és márkaneveiket is tovább viszik. Felettük ernyőszervezetként van ott a Forvia. Az éves jelentést a Faurecia árfolyama 1,7, a Helláé 0,1 százalékos emelkedéssel fogadta.

Garantáltnak látják az Opel önálló jövőjét 

Az Opel márka gazdája, a francia–olasz-amerikai Stellantis biztatónak ítéli a német autógyártó jövőjét – erről az európai üzletmenetért felelős igazgató, Uwe Hochgeschurtz nyilatkozott az Automobilwoche magazinnak. Úgy véli, a rüsselsheimi székhelyű Opelnél felhalmozott tudást és tapasztalatot a jövőben is kamatoztatni kell, az önálló márkaként való további jelenléthez a fejlesztőgárda, a gyári kollektíva és a termékpaletta megfelelő alapot jelent. Hozzátette, hogy elégedett az Opel teljesítményével, s nagy potenciált lát a fejlődéshez, ám a hibákat menet közben ki kell javítani. A legfőbb gondot a márka piaci részesedésének visszaesése jelenti, e mögött szerinte az lehet, hogy a gyárkaputól a kereskedőkig húzódó logisztikai láncban hiányosságok mutatkoznak, s hiába kiváló a termék, ha nem jut el a vásárlókhoz. Az igazgató szerint a nyomasztó kamionsofőr-hiány okai rajtuk kívül állók, viszont a vevők kiszolgálása alapvető érdekük, ezért a megrendelőket a raktáraikba invitálják, ahol átvehetik a várva várt kocsikat. Hochgeschurtz arról nem szólt, hogy az így a logisztikai költségek megspórolásából mennyit osztanak meg a vásárlóikkal.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.