A Forvia-csoport becslése szerint az autóalkatrész-ipar a tavalyihoz hasonlóan idén is 82 millió gépjármű gyártásához elegendő részegységet készít és szállít az ágazat szereplőihez. A német Hella világítástechnikai vállalatnak a francia Faureciába történt tavaly januári beolvadásával létrehozott csoport ehhez 25,2–26,2 milliárd euró értékű beszállítással járulhat hozzá. A társaság a 2022-re kitűzött célsáv felső határánál, 25,5 milliárd eurónál állt meg a bevételtermelésben szilveszterkor.
A Hella-felvásárlás hatásaitól szűrten 21,8 százalékos volt a Faurecia forgalombővülése, ám ezt a járműiparban kiemelkedőnek éppenséggel nem számító 4,4 százalékos üzemi haszonkulcs mellett érték el, bár a második fél évet már 5 százalékon zárták. Az idei üzleti évre pedig 5-6 százalék közé várják a marzsot, ami 2025-re 7 százalékra is felkúszhat, 30 milliárd eurós forgalmat feltételezve.
A Forvia megrendelés-állománya 2022 végén 31 milliárd euró volt, azaz van mire építeniük.
Az összeomló orosz piacról teljesen kivonultak, bár ez az értékesítésükben csekély – 2021-ben 1,4, tavaly pedig 0,4 százalékos – részarányt képviselt.
A távozásukkal járó 130,3 millió eurót veszteségként már leírták.
A világ hetedik legnagyobb autóalkatrész-gyártójának tavalyi évét a Hella konszolidációja vitte el, a beolvasztással járó évi 300 millió eurósra tervezett üzemi szintű költségcsökkentés hatásai egyelőre nem jelennek meg a hétfőn kiadott éves jelentés számaiban. (Korábban a szinergiahatást csak 250 millió euróra becsülték, sőt, a legelső prognózisok 200 millióról szóltak.)
Az üzemi eredmény 16 százalékkal, 896 millió euróra nőtt, ám az akvizícióval járó kiadások a nettó eredményt negatívba vitték, a veszteség 382 millió euróra rúgott. Az elsősorban karosszériabelsőket, üzemanyag-rendszereket gyártó társaságnál már nem is ezzel foglalkoznak, inkább a jövőt tervezik, immár az SAS Cockpit Modules nélkül, e
műszerfalakat gyártó egységet ugyanis vasárnapi bejelentésük szerint eladták az amerikai Motherson csoportnak.
Az indoklás szerint az üzletág nem illeszkedett szervesen a Faurecia fő tevékenységi körébe, ezért váltak meg tőle. Hogy mennyiért, az nem közölték, csak annyit, hogy a divízió 540 millió eurós vállalati értéket képviselt. Hamarosan sor kerülhet a Faurecia haszonjárművekhez kipufogógáz-utókezelési rendszereket gyártó üzletágának eladása is, erről az amerikai Cummins motorgyártóval folytatnak előrehaladott tárgyalásokat. Ez az üzletág 140 millió eurót ér.
Patrick Koller vezérigazgató közleményében hozzátette, hogy az ügyletre már a 2023-ra tervezett 1 milliárd eurós profiltisztítás részeként került sor, a frissített, a technológiai megújulást a zászlajára tűző vállalati stratégia jegyében.
A befolyt összegből bőséggel jut a kutatás-fejlesztésre,
Koller ígérete szerint piacütő újdonságokkal rukkolnak majd elő. Gondot kell majd fordítaniuk a Hella-felvásárlással összefüggésben 3,46 milliárdról 7,94 milliárd euróra nőtt nettó adósságállomány kezelésére is. Itt az a cél, hogy a nettó adósság a csoportszintű EBITDA 2-2,4 szeresére mérséklődjön az év végéig.
Ez nem kivitelezhetetlen feladat, hiszen a csoportszintű EBITDA tavaly 3,01 milliárd euróra rúgott. A Hella 82 százalékos részesedésének megszerzése nem volt egyszerű folyamat, végül egy 5,4 milliárd eurós csekk győzte meg a nagy múltú német társaság ügyében stratégiai döntéseket meghozó Hueck és Röpke családot.
A megegyezés értelmében a Faurecia és a Hella saját menedzsmenttel működik, mindkét cég külön szerepel a párizsi, illetve a frankfurti tőzsdén és márkaneveiket is tovább viszik. Felettük ernyőszervezetként van ott a Forvia. Az éves jelentést a Faurecia árfolyama 1,7, a Helláé 0,1 százalékos emelkedéssel fogadta.
Garantáltnak látják az Opel önálló jövőjétAz Opel márka gazdája, a francia–olasz-amerikai Stellantis biztatónak ítéli a német autógyártó jövőjét – erről az európai üzletmenetért felelős igazgató, Uwe Hochgeschurtz nyilatkozott az Automobilwoche magazinnak. Úgy véli, a rüsselsheimi székhelyű Opelnél felhalmozott tudást és tapasztalatot a jövőben is kamatoztatni kell, az önálló márkaként való további jelenléthez a fejlesztőgárda, a gyári kollektíva és a termékpaletta megfelelő alapot jelent. Hozzátette, hogy elégedett az Opel teljesítményével, s nagy potenciált lát a fejlődéshez, ám a hibákat menet közben ki kell javítani. A legfőbb gondot a márka piaci részesedésének visszaesése jelenti, e mögött szerinte az lehet, hogy a gyárkaputól a kereskedőkig húzódó logisztikai láncban hiányosságok mutatkoznak, s hiába kiváló a termék, ha nem jut el a vásárlókhoz. Az igazgató szerint a nyomasztó kamionsofőr-hiány okai rajtuk kívül állók, viszont a vevők kiszolgálása alapvető érdekük, ezért a megrendelőket a raktáraikba invitálják, ahol átvehetik a várva várt kocsikat. Hochgeschurtz arról nem szólt, hogy az így a logisztikai költségek megspórolásából mennyit osztanak meg a vásárlóikkal. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.