Sokba került az Adidasnak, hogy no-t mondott a Ye-re, azaz szerződést bontott a vállalhatatlan rasszista kiszólásaival hatalmas botrányt okozó Kanye West rapperrel. Az újabban Ye művésznéven futó West reklámarcként és „dizájnerként” való megszerzése addig sikertörténet volt a német sportszergyártó számára, amíg a rapper meg nem szólalt. Utána viszont nem maradt más, mint a szerződésbontás és annak átgondolása, mit is kezdjenek a nyakukon maradt hatalmas raktárkészlettel, és hogyan magyarázzák el a részvényeseknek, hogy a 2021-es év utáni 3,30 eurós osztalékot miért kell visszavágniuk 0,70-re.
Márpedig a szerda reggel közzétett éves jelentésükben a vezetőség ezt javasolja a május 11-ére összehívott éves közgyűlésnek. A Kanye West köré felépített exkluzív, magas haszonkulccsal értékesíthető termékekkel jellemzett Yeezy márka elfüstölése eddig 600 millió eurós veszteséget okozott az Adidasnak, amely Björn Guldén vezérigazgató szavai szerint lezárta a kalandot, és előre tekint: az idei, átmeneti évet soraik rendezésére szánják azzal, hogy most megalapozzák a 2024–2025-ös esztendők nyereségtermelését.
Ehhez a raktárkészletek kisöprésével és kedvezmények csökkentésével látnak hozzá. A zéró-Covid-politika decemberi hivatalos feladásával újranyíló kínai piac megdolgozása is a terveik között szerepel, de a helyzetüket nehezíti a fő rivális Nike-hoz és a Pumához képest, hogy ott a Yeezy márka immár nem segíti az eladásaik felpörgetését.
Az Adidas a 2023-as üzleti évére a tavalyinál akár 6-8 százalékkal is alacsonyabb bevétellel számot (árfolyamhatásoktól szűrten).
Az idei üzemi veszteség 700 millió euró körül alakulhat,
ebben már benne van a Yeezy-bukta miatt várható félmilliárdos mínusz is. A bevételi oldalon a Yeezy-biznisz 1,2 milliárd eurós kiesést okozhat, függően attól, hol, kinek és mennyiért tudjál elpasszolni a felhalmozott raktárkészletet. Guldén közleményében egyetlen szót sem vesztegetett a Yeezy-féle blamázsra, ehelyett azt sulykolta, hogy az erős Adidas-kultúra és a motivált, tehetséges, elkötelezett munkatársak mellett minden a rendelkezésükre áll, hogy az Adidast ismét felvirágoztassák. Személyi és jogi következményekről nem esik szó a közleményben.
A nemzetközi sporteseményekben gazdag tavalyi év nem igazán adott hozzá az Adidas forgalmához, noha az összbevételük 6 százalékkal, 22,51 milliárd euróra nőtt, ebből csak szerény, egyszázalékos a valós növekmény, a többi a cég számára kedvező árfolyamváltozásoknak köszönhető. A forgalom egyedül Kínában, a harmadik legnagyobb piacukon esett vissza, igaz, ott 31 százalékkal, 3,18 milliárd euróra.
A költségeik eközben 13,4 százalékkal, 11,87 milliárdra nőttek, így
az üzemi nyereség az egy évvel korábbi harmadára, 669 millió euróra olvadt.
Ebből adózás után 621 millió marad, ami 71 százalékos visszaesést. Az egy részvényre vetített profit (EPS) 3,34 euró volt, ebből azonban csak 70 centet akarnak kifizetni a részvényeseknek. Hozzá kell tenni, hogy a kényszerű oroszországi kivonulás 253 milliós veszteséggel járt, amit már tartalmaznak is a számok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.