Stratégiai (vissza)lépésre szánta el magát a Ford, az amerikai autógyártó inkább a haszonjármű-ágazatra koncentrál a közeljövőben, ide csoportosít át forrásokat az elektromos autók (EV) gyártására fordítandó keretből, emellett a következő öt évben négyszeresére bővíti benzines hibrideket gyártó kapacitását. Jim Farley vezérigazgató az irányváltást azzal magyarázta, hogy a Ford több nyereséget tud termelni népszerű és kiemelkedő haszonkulccsal értékesíthető haszonjárműveiből, és ezt a versenyelőnyét maximálisan érvényre kívánja juttatni.
A tisztán elektromos autók gyártásával sem hagynak fel, de az egyelőre pénztemetőként működő üzletág helyett a hibrideket favorizálják. Ez a globális piacvezető Toyota filozófiájára emlékeztet, csakhogy a japánok pár hónapja úgy döntöttek, hogy akkumulátortechnológiájuk fejlesztésével elértek oda, hogy a hibridek mellett a villanyautók fejlesztését és gyártását is komolyan vegyék. Ehhez a forrásokat is megteremtették.
A Fordnak jó oka volt arra, hogy ezt a külső szemlélők számára meghökkentő döntést meghozza. A cég ugyanis a második negyedévben a Ford Model e nevű egységének
minden egyes értékesített elektromos autóján átlagosan 32 ezer dollárt veszített.
John Lawler pénzügyi igazgató szerint a Ford számára az EV-k értékesítésében nem a fogyasztói érdeklődés, hanem a magas gyártási költségek jelentik a fő problémát, és az értékesítés terén kialakult, a Tesla által vezérelt árcsökkentési verseny erre csak rátesz egy lapáttal.
Nem adjuk fel a villanyautó-gyártási terveinket, de lesz némi döcögés, ahogy haladunk előre
– tette hozzá Lawler. Utalt arra, hogy hosszabb időbe telik majd felhozni az EV-gyártó kapacitást a megcélzott 600 ezer darabra, s erre idén biztosan nem került sor, legalább egy évet csúsznak. A Ford egyébként olyan népszerű elektromos modelleket gyárt, mint a Mustang Mach-E, az F-150 Lightning és az E-Transit.
A második negyedéves számaik ismertetésekor bejelentették azt is, hogy a Model e-üzletág idei veszteségét 4,5 milliárd dollárra becsülik, ez a korábban vártnak csaknem a duplája. A fókuszváltással és a források átterelésével viszont növelni tudják az adózás előtti eredményüket, ez a gyakorlatban 11-12 milliárd dollárt jelent a folyó üzleti évben, szemben a korábban jelzett 9 és 11 milliárd dollár közé eső nyereséggel.
Ez a hatás tompította a befektetőknek az elektromos átállás lassítása felett érzett keserűségét, így a részvényárfolyam a csütörtök esti amerikai piaczárás után közzétett gyorsjelentés kapcsán csak 1,2 százalékkal gyengült. Az autógyártó
Ford Pro haszonjármű-üzletága közel kétszer akkora, 15,3 százalékos árrést tud felmutatni, mint a vállalat egésze.
A Ford Pro a második negyedévben 2,4 milliárd dolláros adózás előtti nyereséget ért el, míg a 9,2 százalékos üzemi marzzsal dolgozó, a belső égésű motorral szerelt pickupok és városi terepjárók (SUV-k) és hibridek által dominált Ford Blue üzletág 2,3 milliárd dollár adózás előtti profitot termelt. E két egység az idén 8-8 milliárd dollár profittal zárhat, ami ellensúlyozni tudja a Model e-divízió veszteségeit.
A második negyedévben a Ford bevétele 45 milliárd dollárra emelkedett az egy évvel korábbi 40,2 milliárd dollárról. A kamat- és adófizetés előtti korrigált eredmény 3,8 milliárd dollárra nőtt az egy évvel korábbi 3,7 milliárdról. A tiszta profit 1,9 milliárd dollár volt. A Ford egészének profitmarzsa a tavalyi 9,3 százalékról 8,4 százalékra csökkent. A negyedév során a Ford 8 százalékkal több, összesem 1,119 millió járművet értékesített.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.