Igaznak bizonyult a júliusban még meg nem erősített hír, miszerint az amerikai tőzsdére tart a világhírű német szandál- és cipőgyártó, a Birkenstock. A társaság kedden hivatalosan is jelezte ebbéli szándékát a tőzsdefelügyeletnél (SEC).
Az időzítés nem véletlen, a Birkenstock tulajdonosai a nyáron bemutatott Barbie film kasszasikerét szeretnék megismételni a New York-i parketten, s erre az előjelek szerint esélyük is van. A kasszát robbantó Barbie mozifilm és a Birkenstock szandál a címszereplő, Margot Robbie személyén keresztül találkozik egymással, a németek – nyilván nem kis pénzért – elérték, hogy a főhős az ő rózsaszín szandáljukban tipegjen a színen.
A film pénzügyi sikeréből persze még nem következik egyenesen, hogy abból a Birkenstock is profitál, mindenesetre az alkalom adott hozzá. Csakhogy a Birkenstock a nyilvánossá tette a SEC-hez benyújtott dokumentumaiban, hogy azért nem minden tejfel, a könyvekben szereplő számok között akad, amelyik nem annyira látványos. Legalábbis befektetői szemmel. A március 31-ével zárult fél év adatai értelemszerűen még nem tartalmazzák a Barbie-hatást, ebben az időszakban az értékesítés 644,2 millió euró volt, az egy évvel korábbinál 19 százalékkal magasabb – írja a Reuters. Az ebből kihozott
nyereség azonban majd a felére, 40,2 millió euróra zuhant, ami azért magyarázatra szorul.
Ezt azonban most nem tették nyilvánossá, de az elsődleges részvénykibocsátásban (IPO) részt vevő Goldman Sachs, JPMorgan és Morgan Stanley befektetési bankházak biztos tudnak megnyugtató magyarázatot adni a részvényjegyzés iránti érdeklődőknek. Ha más nem is, a Birkenstock tickerje már megvan, a BIRK jelzés alatt fognak a részvényeivel kereskedni – egy még meg nem nevezett időponttól.
Az L Catterton többségi és a Birkenstock leszármazottak kisebbségi tulajdonában lévő családi vállalkozás IPO-jának részleteit egy későbbi időpontban nyújtja be a társaság az SEC-hez. Egyelőre az biztos, hogy Bernard Arnault, a világ egyik leggazdagabb üzletembere, a luxusipari LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton vezére diszponál a német cég felett, hiszen az L Catterton 2016 óta részben az ő családi vagyonkezelője, a Financiere Agache birtokában van, a cégnév elején díszelgő L betű diszkréten az LVMH-ra utal.
Hogy kinek pontosan mekkora pakettje van a Birkenstockban, az 2021-ben sem derült ki, amikor is a Goldman Sachs bábáskodása mellett Arnault-ék többségi tulajdonhoz jutottak. A Bloomberg információi szerint
a Birkentstockot akkor 4,3 milliárd dollárra értékelték, ma viszont simán ér 8 milliárdot is.
Megjegyzendő, hogy az L Catterton már túl van egy idei IPO-n, júliusban egyik szépségipari cége, az Oddity Tech részvényeit 35 dollárra árazták be, majd azonnal 40 százalékos plusszal nyitott a Nasdaqon.
Más kérdés, hogy a részvény az eufória elcsendesedésével ma ma már csak 38 dollárt ér.
A dokumentumokból kiderül, hogy a hippik által divatba hozott szandálok és egyéb Birkenstock lábbelik fő piaca az Egyesült Államok, amely az eladásokból 54 százalékkal részesedik, szemben Európa 36 százalékával.
A fennmaradó 10 százaléknyi globális részesedésből Kínát érdemes kiemelni, ahová a Birkenstock dinamikusan növelni kívánja exportját. Ugyanakkor a gyártást a saját berkeikben intéznék a jövőben is, 120 millió eurós beruházásban építik meg új gyárukat a Berlin északi szomszédságában fekvő Pasewalk városában.
A Birkenstock elsősorban a nők körében hódit, vásárlói között 72 százalékos az arányuk. A korfára mindenki felfér, a millenniumiak 31, a baby boomerek 30, az X generáció 27, a Z generáció 12 százalékkal képviselteti magát, azaz a márka ismertségére nem lehet panasz.
Egy Kaliforniába kivándorolt német varrónőnek, Margot Frasernek köszönheti a Birkenstock amerikai karrierjének elindulását. A fájós lábú Margot hazalátogatva egy müncheni fürdőben masszőrétől jó tanácsot kapott – próbálja ki a Birkenstockot –, majd így tett, és felfedezte a gyógytalp varázslatos hatását.
Ha nehézségek árán is, de 1966-ban megszervezte a termék amerikai importját. A természetes alapanyagokból készült szandál a hippikultúra elmaradhatatlan kelléke lett, majd az ismertsége és a népszerűsége is villámgyorsan nőtt.
Ebben Margot Frasernek hatalmas érdemei voltak, egészen 2017-ben bekövetkezett haláláig menedzselte az alapításának jövőre 250. évfordulóját ünneplő Birkenstock amerikai térhódítását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.